Diner

Portobello hamburger

Wat heb je nodig? ( voor 1 persoon)

– 2 portobello’s
– 75 gram mager gehakt
– 1 tomaat
– handje rucola salade
– 1 augurk
– 1 bosuitje
– 1 plakje cheddar cheese
– 1 rode ui
– zout en peper

Hoe maak je het klaar?

Snipper de ui en meng dit met het gehakt samen met wat peper en zout. Maak van dit mengsel een bal en druk deze plat, zodat het een hamburger wordt. Vervolgens ga je eerst de portobello’s klaar maken.Het lekkerst is om de portobello’s te grillen in een grillpan of grill. Mocht je die nou niet hebben, dan kan het ook in een gewone koekenpan. Gril de portobello’s kort, totdat ze beginnen te ‘zweten’ en ze soepel worden.

portobello burger

Bewaar de gegrilde portobello’s op een bord en bedek ze met vershoudfolie of eventueel aluminiumfolie terwijl je de hamburgers gaat bakken/grillen. Snij de tomaat, lente ui en augurk.. Gebruik 1 portobello als onderste ‘broodje’ en doe hier wat rucola op met daarboven op de hamburger. Top deze af met tomaat, lente ui, ketchup en augurk en leg er dan nog een portobello op.  Hou je van een beetje pittig? Voeg er dan nog eens een jalapeño aan toe. Enjoy!

Zalm met spinazie en walnoten

Wat heb je nodig? ( voor 1 persoon)

– zalmmoot
– 150 gram bladspinazie
– 150 gram sugarsnaps
– rode ui
– knoflook
– handje vol walnoten
– zout en peper

Hoe maak je het klaar?

Dep de zalmmoot droog, smeer de vis eventueel met olijfolie in en bestrooi deze op eigen smaak met peper en zout, ik zelf gebruik namelijk nooit zout in de bereiding van mijn gerechten. Verhit de olijfolie, boter of kokosvet in de koekenpan en bak de zalm in 5 minuten gaar; halverwege voorzichtig omkeren. Ik gebruik zelf eigenlijk altijd kokosvet, omdat deze het meest verzadigd vet bevat van alle vet- en oliesoorten en ik vind het gewoon fijn om ermee te koken!

Terwijl je zalm bakt kan je de gesneden ui en knoflook alvast in een andere pan fruiten. Denk hierbij er om dat je de knoflook pas aan het einde toevoegt om zo te voorkomen dat deze verband. Knoflook bevat namelijk een stuk minder vocht dan ui en verbrand daarom al vrij snel als de ui nog vrolijk aan het fruiten is. Voeg hierbij de spinazie en sugarsnaps en roerbak dit op matig tot hoog vuur tot de groenten ook beetgaar zijn.

Serveer de groenten met het handje vol walnoten naast de heerlijk gebakken moot zalm! Eet smakelijk!


Bloemkoolsalade met gebakken aardappelen

Wat heb je nodig? ( voor 1 persoon)

– 250 gram bloemkool
– 75 gram veldsla
– 1 à 2 eetlepels tahina
– verse basilicum
– citroen863940_IMG_20150421_185426
– ui en knoflook
– 2 schoon gewassen aardappelen

Hoe maak je het klaar?

Bak de ui op middelmatig vuur en voeg daarna de knoflook eraan toe. Snij ondertussen de schoon gewassen aardappelen in schijfjes zonder deze van de schil te ontdoen, en voeg deze toe aan de pan met ui en knoflook. De bloemkool kook je beetgaar en laat je vervolgens afkoelen. Doe de veldsla en de basilicum in een grote kom en meng de 1 à 2 eetlepels tahina met water en citroen tot een dressing. Voeg vervolgens de afgekoelde bloemkool aan de veldsla en basilicum toe en serveer met de tahina dressing en gebakken aardappelen!

 

Advertenties

Een gedachte over “Diner

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s