Gezondheidsvoordelen van de zoete aardappel op een rij!

Er word regelmatig aan mij gevraagd, is zo’n zoete aardappel nou lekker? Ik vind het heerlijk! Ik heb dan ook opgezocht wat de voordelen zijn van het eten van de zoete aardappel, dit vooral om de doorgewinterde Nederlander (die graag aardappels eet) in te laten zien dat het nog niet zo’n slecht idee is om de gewone aardappel zo nu en dan eens te vervangen. Daarnaast zijn veel mensen er niet van op de hoogte dat er meerdere soorten zoeten aardappels bestaan. Zo bestaat er een paarse, een witte en een oranje variant. Hieronder 10 gezondheidsvoordelen van de zoete aardappel.

  1. Diversiteit aan vitaminen en mineralen

Om even een vergelijking te maken met de ‘gewone aardappel’, hier een tabel met de voedingswaarde van de zoete aardappel (rauw en gekookt) en de gewone gekookte aardappel per 100 gram. Ter informatie: ug staat voor microgram en mg staat voor milligram.

Per 100 gram Zoete aardappel rauw Zoete aardappel gekookt Gewone aardappel gekookt
Vitamine A (ug) 1438 961 1
Betacaroteen (ug) 8611 8509 3
Vitamine B6 (mg) 0.090 0.050 0.187
Vitamine C (mg) 23 17 9
Foliumzuur (ug) 17 8 17.6
Calcium (mg) 24 23 9
Magnesium (mg) 25 27 19
Kalium (mg) 370 344 344
Vezels (g) 2.4 2.3 1.6

In de tabel zijn de voedingsstoffen opgenomen die in relatief grote hoeveelheden voorkomen in de zoete aardappel. In de meeste gevallen is duidelijk te zien dat de rauwe zoete aardappel hoger scoort op het aantal voedingsstoffen. De gekookte zoete aardappel wint het op het gebied van magnesium en de gewone aardappel wint het op het gebied van vitamine B6 en foliumzuur. Naast de voedingsstoffen die vermeld zijn in de tabel bevat de zoete aardappel fosfor, ijzer, koper, selenium, zink, jodium, B-vitaminen en vitamine E.

  1. Gezond voor het hart

Doordat de zoete aardappel een bron is van vitamine B6, is deze gezond voor het hart. Bij het afbreken van homocysteïne is namelijk vitamine B6 betrokken. Homocysteïne is een stofje dat ervoor kan zorgen dat de aderen verharden. Daarnaast bevat de zoete aardappel veel kalium, wat zorgt voor het verlagen van de bloeddruk en een goede vochtbalans.

  1. Lage glykemische index

Je verwacht het misschien niet, maar de zoete aardappel hebben een iets lagere glykemische index dan de gewone aardappel. Een lage glykemische index betekent dat de suikers langzaam in het bloed komen. Ook de vezels zorgen voor een geleidelijke opname van suiker. Dit houdt je bloedsuikerspiegel constant en daarmee ook je energieniveau.

  1. Anti-stress

Een belangrijk mineraal dat betrokken is bij vele processen in het lichaam is magnesium. Echter hebben veel mensen een tekort eraan. Zoete aardappels bevatten een behoorlijke hoeveelheid magnesium. Er ontstaat meer magnesium in de gekookte variant ten opzichte van de rauwe versie. Magnesium wordt ook wel het antistress mineraal genoemd. Het zorgt onder meer voor ontspanning en rust in het lichaam.

  1. Prebiotisch

Uit onderzoek is gebleken dat de anthocyanen in de paarse zoete aardappel een prebiotische werking kunnen hebben. Anthocyanen behoren tot de flavonoïden en zijn onder andere verantwoordelijk voor de kleurvorming. Deze anthocyanen blijken ook te zorgen voor een snelle toename van de goede darmbacteriën.

zoete-aardappel-bataat-1

  1. Spijsvertering

Zoals eerder ook al genoemd is, is de zoete aardappel een goede bron van vezels. In verhouding tot de gewone aardappel bevat de zoete aardappel meer vezels. Voor een goede spijsvertering is het van belang dat je voldoende vezels eet, daarnaast komt het ook ten goede van de gezondheid van je darmen.

  1. Ogen en huid

De betacaroteen in zoete aardappels zijn goed voor je ogen. Deze antioxidant draagt ook bij aan de bescherming van je huid tegen schadelijke invloeden van Uv-straling in zonlicht. De vitamine A en betacaroteen (van de niet paarse) zoete aardappel zijn bevorderlijk voor de gezondheid van de ogen, maar ook de anthocyanen in de paarse zoete aardappel dragen hier hun steentje aan bij.

  1. Weerstand

Uit onderzoek is gebleken dat paarse zoete aardappelextract een verlaagde weerstand kan versterken. Zoete aardappelextract kan een aangetaste weerstand versterken door het moduleren van antioxidant afweersystemen.

  1. Kanker

Volgens onderzoekers kunnen de bladeren van zoete aardappel tumoren tegengaan. Een ander onderzoek toonde aan dat paarse zoete aardappelextract de groei van kankercellen remde en het afsterven van kankercellen bevorderde.

  1. Geen nachtschade

De zoete aardappel maakt geen onderdeel uit van de nachtschadeplanten, in tegenstelling tot de gewone aardappel. Nachtschadeplanten worden in verband gebracht met chronische pijn en ontsteking. Deze zijn dus niet bevorderlijk voor mensen met reumatische aandoeningen. De zoete aardappel is daarom een mooi alternatief voor mensen die hier last van hebben.

 

Conclusie

Zoals je hebt kunnen lezen brengt de zoete aardappel vele gezondheidsvoordelen met zich mee. Het zit vol goede voedingsstoffen en van de voedingsstoffen die de gewone aardappel bevat is het veelal zo dat de zoete aardappel dit in grotere hoeveelheden bevat. De paarse zoete aardappel heeft dus echt medicinale werkingen en dit is ook bewezen. Met de zoete aardappel kan je qua gerechten eindeloos variëren. Ik kook ze, ik maak er ovenfriet van, ik heb ze al een keer gefrituurd in zonnebloemolie maar ik gebruik ze ook ter vervanging van de gewone aardappel bij bijvoorbeeld stamppot andijvie. Ik zou zeggen, lekker verslaafd raken aan die zoete aardappel en variëren maar!

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s