MRI-scan: hoe schadelijk is dat nou eigenlijk?

Voor de mensen die mij persoonlijk kennen is het een bekend verhaal dat ik al een aantal jaren kamp met knieproblemen. Ik heb vanaf mijn 11e tot aan mijn 19e altijd fanatiek voetbal gespeeld totdat ik door een duel mijn knieschijf en het kraakbeen daaronder flink beschadigd heb, ja ik was een meedogenloos beest op het veld! Dit heeft dan ook als gevolg gehad dat ik moest stoppen met voetbal, ik had teveel pijn en ze wilden mij hier niet aan opereren vanwege mijn leeftijd. Door de fysiotherapeut toen destijds is mij sterk geadviseerd om mijn bovenbeen aan te sterken om op deze manier zoveel mogelijk mijn knie te ontlasten tijdens het sporten.

Vanaf 2012 ben ik begonnen met fitness en ik kan met een gerust hart zeggen; die bovenbenen zijn zeker weten sterk geworden! Helaas ging het vorig jaar boven aan de trap mis en verdraaide ik mijn knie, weer naar de fysiotherapeut en die vertelde mij dat het mijn binnenste knieband was die ik het opgerekt. Meerdere malen bij deze beste man geweest, hij heet Arjan trouwens en is enorm sympathiek! Ultrasoundbehandelingen en massages om de doorbloeding op gang te brengen zodat de afvalstoffen sneller afgevoerd worden en ik weer beast mode kon gaan op die benen van mij in de sportschool.

Inmiddels zijn we een jaar verder en ik heb alweer de nodige dates gehad met Arjan, tevens is dit helemaal geen straf want ik kan echt met hem over van alles praten en hij vindt het ook bere-interessant wat ik allemaal doe met betrekking tot voeding en sport, maar ook sparren over het zorgstelsel, sporters, eenzame ouderen en diverse andere onderwerpen is voor ons de normaalste zaak op de maandagavond. Dus die half uurtjes dat ik op de pijnbank bij hem lig zijn eigenlijk ook best wel gezellig en verrijkend. Máááár ik lig er natuurlijk niet voor niks: mijn knieklachten zijn weer op gaan spelen en helaas erger dan hiervoor. Arjan denkt dat het naast mijn knieband toch nu ook wel mijn binnenste meniscus is en adviseert mij om een MRI aan te vragen hiervoor. Afspraak gemaakt bij de orthopeed en die trok ook na wat kleine onderzoekjes de conclusie om een MRI scan te gaan doen (dit wel nadat hij mij vreselijk pijn gedaan had en constateerde dat mijn knieband, knieschijf én meniscus wel eens stuk konden zijn, goh!). Nu werd ik eigenlijk vrij direct weer licht panisch dat ik aanstaande vrijdag weer die tunnel in moet gaan met al dat kabaal wat dat apparaat maakt, en toen bedacht ik mij: hoe werkt het nou eigenlijk precies en is het niet schadelijk? Want die mensen die daar werken rennen altijd leuk weg ergens in een hokje zodra er een foto gemaakt moet worden of jij die tunnel ingaat. En ik dan? Ik lig daar toch ook, zijn die stralingen dan niet schadelijk voor mij? Ik heb het uitgezocht en wil graag mijn bevindingen met jullie delen!

Hoe werkt het?

Met MRI worden afbeeldingen gemaakt van het deel van het lichaam, dat door de arts wordt aangevraagd. Deze afbeeldingen geven informatie over bijvoorbeeld de spieren, pezen, gewrichten, de wervelkolom, hersenen en organen in de buik. Het MRI-apparaat maakt de afbeeldingen van je lichaam door gebruik te maken van een magneetveld en radiogolven. En datgene is dus waar ik benieuwd naar ben, zijn dit magnetisch veld en die radiogolven niet hartstikke schadelijk voor ons? Owja en waar staat de afkorting MRI nou eigenlijk voor? Magnetic Resonance Imaging: het maken van afbeeldingen met behulp van magnetische resonantie. Vroeger werd dit ook wel NMR-scan genoemd. NMR staat voor Nuclear Magnetic Resonance. Omdat deze benaming bij veel mensen een beeld van kernreacties en schadelijke straling opriep is deze naam niet meer in gebruik.

Tijdens het onderzoek ligt u in het MRI-apparaat. De tunnel waar u in ligt  is aan beide uiteinden open en het lichaamsdeel dat gescand wordt ligt in het centrum van het apparaat. De laborant bedient het MRI-apparaat vanuit een aangrenzende kamer. Hij kan u zien en u heeft mondeling contact via een intercomsysteem.  U krijgt een alarmbelletje mee tijdens het onderzoek. Zo kunt u ons snel op de hoogte stellen als u angstig of niet lekker wordt. U wordt dan direct uit het toestel gehaald. Tijdens het maken van de foto’s moet u heel stil blijven liggen, anders mislukken de foto’s. Het MRI onderzoek is veilig en pijnloos.

Het MRI-apparaat maakt een sterk kloppend of brommend geluid. Dat is normaal. Om het geluid te beperken krijg je van de laborant een koptelefoon met muziek en of oordopjes. Het kan ook gebeuren dat je warm wordt tijdens het onderzoek, hierover kan ik niet echt informatie vinden waardoor dat komt. Wel kan je het warm krijgen van eventuele contrastvloeistof wat wordt ingespoten, maar ik weet niet zozeer of ze dit dan bedoelen met het warm worden tijdens de scan of dat dat ook kan voorkomen zonder de vloeistof. Een MRI duurt afhankelijk van het onderzoek 15 minuten tot 1 ½  uur. De afbeeldingen worden dan vervolgens door de radioloog bekeken en hij of zij maakt hier dan een verslag van die vervolgens opgeleverd wordt aan de behandelend arts. Ik was dus ook altijd in de veronderstelling dat mijn orthopeed deze MRI scan zou gaan beoordelen, maar Arjan (de leuke fysiotherapeut) vertelde mij vorige week dat de radioloog dit dus doet en dat de orthopeed eigenlijk alleen maar een nacontrole doet… Weer wat geleerd, want dat wist ik echt niet!

fotos

Ik was dan ook wel benieuwd naar het verschil tussen röntgenfoto’s en een MRI scan, want waarom kan ik niet gewoon foto’s maken? Röntgenfoto’s tonen alleen botten en kraakbeen en verder geen omliggend weefsel zoals spieren, pezen en kraakbeen en dat is mijn geval juist wel belangrijk.

Is het schadelijk?

Na heel veel onderzoeken te hebben gelezen kan ik toch niet duidelijk een antwoord geven op deze vraag. Tot nu toe is er niet aangeduid dat een MRI-scan daadwerkelijk schadelijk is voor de gezondheid. Maar waarom is het dan geen verstandig idee dat zwangere vrouwen een MRI-onderzoek laten doen? Dan zou je toch denken dat er wel risico’s aan verbonden zijn? Ik vind het nog steeds een ingewikkeld verhaal en ik ben ook erg benieuwd of hier nog duidelijkheid over gaat komen.

Wel is het zo dat een MRI-onderzoek niet geschikt is voor:

  • Patiënten met een pacemaker;
  • Patiënten met bepaalde metalen operatieclips;
  • Patiënten met metaalsplinters in hun lichaam, in het bijzonder in de ogen;
  • Patiënten die claustrofobisch zijn;
  • Patiënten die niet langdurig plat of stil kunnen liggen.

Dit wegens het feit dat er gebruik gemaakt wordt van een sterk magneet die ervoor kan zorgen dat geïmplanteerde medische apparaten ontregeld worden. Ook kunnen in het lichaam aanwezige metalen voorwerpen verplaatsen. Daarnaast heb je natuurlijk de mensen die claustrofobisch zijn, zij vragen dan ook veelal een open MRI aan, maar dit kan maar op een beperkt aantal plekken in Nederland. Ook kunnen zij er voor kiezen een kalmerend middel toegediend te krijgen voorafgaan aan het onderzoek. Ik ben zelf ook niet echt een voorstander van kleine ruimten, maar ik hoef gelukkig ook niet met mijn hoofd erin (als het goed is). Dit kan ik mij namelijk nog herinneren van de vorige keer. In 2009 of 2010 moest ik ook voor mijn knie een MRI-scan laten maken en toen ging ik tot ongeveer mijn schouders erin en bleef mijn hoofd mooi buitenboord, nu maar duimen dat dat nu ook weer het geval is! Stil liggen is belangrijk om zo scherp mogelijke afbeeldingen te kunnen krijgen.

Ik heb wel enige speculaties gevonden die ik toch wel met jullie wil delen, niet om jullie (en mijzelf) bang te maken maar gewoon om eens stil te staan bij deze uitspraken en beweringen:

  • Effecten op het gehoor in verband met het aantal decibellen wat een MRI produceert tijdens het onderzoek;
  • Verstoring van de hersenen en dan kan je denken aan duizeligheid, evenwichtsstoornissen en concentratieverlies.
  • Risico’s bij metaal: pacemakers die buiten werking raken, blindheid door verschuiving van metaaldeeltjes in de ogen en metaal objecten in de kamer die veranderen in rondvliegende projectielen (ik heb geen idee in wat voor ziekenhuis deze mensen behandeld worden maar ik mag toch aannemen dat met dit alles rekening wordt gehouden…).
  • Verhitting, er is zelfs iemand die schrijft dat dit gevolgen kan hebben voor de vruchtbaarheid van mannen en dat een te sterke verhitting ter plaatse kan leiden tot steriliteit. Mannen opgelet: ga dus ook vooral niet meer in de zon zitten, begeef je niet in sauna’s en misschien kan je beter die hitte in de kroeg in het weekend ook maar vermijden.. Hoe warm denken die mensen dat het wordt in die tunnel?

Mijn conclusie: ik denk dat het magneetveld en radiogolven niet zozeer schadelijk zijn bij een MRI-scan, als dit echt het geval was dan zou dit ook uit onderzoek aangeduid kunnen worden naar mijn idee en dat is niet het geval. Dat neemt niet weg dat ik van mening ben dat het niet het meest gezonde is wat je kan doen, maar doorlopen met een kapotte knie zal uiteindelijk ook ervoor zorgen dat mijn gezondheid achteruit zal gaan. Het is  heel belangrijk dat je van tevoren wel met je arts bespreekt  welke ingrepen er in het verleden hebben plaatsgevonden en of je implantaten hebt en zo ja welke. Dit moet duidelijk op de aanvraag vermeld staan. De laborant zal ook altijd een extra controle doen en vragen naar bepaalde zaken, dit is voor je eigen veiligheid.

Een ieder moet voor zichzelf afwegen of hij/zij wel of geen MRI-scan zou willen ondergaan, maar zover ik nu diverse artikelen en onderzoeken heb gelezen, vind ik het niet erg om voor 20 minuten die tunnel in te moeten zolang ik straks maar weer lekker pijnloos kan trainen! En daarbij, het is niet dat je wekelijks hiervoor heen moet toch?

 

Geef een reactie

