Snelle suikers – niet doeeeeen!

Als je wilt afvallen en/of meer spiermassa wilt kweken is het verstandig om snelle suikers waar je kunt te vermijden. Maar wat zijn snelle suikers eigenlijk en waarom zou je ze het best zoveel mogelijk kunnen vermijden? We weten waarschijnlijk allemaal dat we van ongezond eten en van te veel suiker dik worden. Maar naast het dik worden zijn er nog meer gevolgen verbonden aan het gebruiken van te veel suiker en met name aan het gebruik van de snelle suikers. Suikerziekte is daar één van.

Wat zijn snelle suikers?

Om te beginnen leggen we uit wat snelle suikers eigenlijk precies zijn. In het kort gezegd bestaan er verschillende soorten suikers. De langzame en de snelle suikers. Een kenmerk van de tweede soort is dat deze veel sneller worden opgenomen door ons lichaam, waardoor het lichaam minder goed zijn best hoeft te doen om de snelle suikers in energie om te zetten.

Ze worden dus snel opgenomen in de lichaamscellen en in het bloed, omdat ons lichaam ze niet eerst uitgebreid hoeft te verteren. Je bloedsuikerspiegel stijgt er ook sneller door, het zijn juist deze schommelingen in je bloedsuikerspiegel die zorgen voor vetopslag.

Waarom snelle suikers uiteindelijk zorgen voor minder energie

Insuline heeft een sterk bloedsuikerverlagende – hypoglycemische – werking. Het zorgt ervoor dat het bloedsuikergehalte weer gaat normaliseren en dat de suiker de cellen kan binnentreden waar het als brandstof dient of wordt opgeslagen voor later gebruik. Insuline is de sleutel die onze cellen ‘van het slot haalt’ om de suikers binnen te laten.

Bij snelle suikers komen de suikers echter zo snel vanuit je dunne darm de bloedbaan binnen dat je dat je alvleesklier (pancreas) het nauwelijks kan bijbenen. Tegen de tijd dat de insulineproductie op het niveau is dat nodig is voor de hoeveelheid snelle suikers zijn ze alweer verdwenen. Je voel je licht in je hoofd en krijgt een ‘craving’ gevoel.. oftewel je snackt alweer naar een volgende donut of Marsreep.

In sommige gevallen kunnen snelle suikers nuttig zijn voor het lichaam. Dit zijn situaties waarbij het lichaam direct energie nodig heeft omdat de bloedsuikerspiegel in het bloed dusdanig laag is dat diverse klachten kunnen optreden zoals duizeligheid en trillen..

Welke snelle suikers zijn er?

De snelle suikers zitten in veel van onze voedingsmiddelen. Daarom kan het lastig zijn ze te vermijden. Het lichaam heeft wel suikers nodig dus helemaal geen suikers meer eten is niet de bedoeling, het is overigens erg lastig om helemaal geen suikers meer te eten. Je hoeft niet af te kicken van alle suikers, alleen hoop ik dat je nu weet waarom je juist meer trek krijgt van de snelle suikers.

Scoop Of Sugar

Beter is het om te kiezen voor langzame suikers die geleidelijk aan vrijkomen in je bloedbaan. Dit is het geval als je lichaam meer moeite moet doen om de voedingsstof waar ze in zitten af te breken. Ook wanneer de voedingsstof veel vezels bevat heeft dit een vertragende werking.

Om een voorbeeld te geven: fruit bevat ook suikers maar dan natuurlijk, langzame suikers. Deze suikers worden langzaam aan verteerd door het lichaam en geleidelijk in de bloedbaan opgenomen waardoor de bloedsuikerspiegel minder snel stijgt en je gedurende de dag langer een vol gevoel zult behouden.

Dit is een lijstje met snelle suikers die je in veel van onze dagelijkse voeding aantreft:

  • Sacharose of sucrose
  • Glucose
  • Fructose
  • Galactose
  • Lactose
  • Maltose
  • Honing

Gezonde keuzes rondom suiker

Hier even op een rijtje welke suikers je beter kan vermijden, welke zoetstoffen wel goed zijn en welke je met mate kan consumeren.

Vermijden

  • Witte suiker
  • Basterdsuiker
  • Rietsuiker (oerzoet)
  • Agavestroop
  • Rijstmoutstroop (maltose)
  • Gerstmoutstroop
  • Appelstroop
  • Glucose-fructosestroop
  • Maïsstroop (high fructose corn syrup)
  • Aspartaam

Goede zoetstoffen

  • Stevia
  • Kaneel
  • Verse vanille
  • Yaconsiroop
  • Kokosbloesemsuiker of palmsuiker
  • Lucuma
  • Mesquite
  • Xylitol
  • Banaanpoeder

Met mate gebruiken

  • Ahornsiroop – maplesyrup (60% sucrose)
  • Koud geslingerde honing (50% fructose)
  • Verse dadels

witte-suiker

Veel mensen zijn van mening dat ik teveel gefocust ben op de suikers die een product bevat, maar ik hoop nu toch wel dat in ieder geval wat meer mensen zullen begrijpen waarom ik daar altijd op let. Suiker doet meer met je lichaam dan dat veel mensen weten en het kan gewoon echt gezondheidsproblemen veroorzaken. Tevens heb ik ook een documentaire gezien over suiker, daar heb ik eerder ook al eens over geschreven en over glycemische index etc. Wat mij erg bewust gemaakt heeft is dat in deze documentaire vertelt werd dat 1 theelepel suiker 4 gram weegt dus als jij op een product ziet staan hoeveel gram suiker er in zit kan je meteen visualiseren hoeveel theelepels dat er zijn en geloof mij, dan ga je er ineens heel anders naar kijken! 20 gram suiker op 100 gram lijkt voor sommige mensen niet veel, maar bedenk je dan eens dat dus elke 100 gram wat je daarvan eet gewoon 5 theelepels suiker bevat. Het helpt mij in ieder geval wel om er nog eens een tweede keer over na te denken voordat ik het koop of eet.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s