Spiergroei door eigen lichaamsgewicht

Machines? Weerstandsbanden? Gewichten? Nuttig: ja. Noodzakelijk: nee. Ooit wel eens nagedacht hoe je met een lichaamsgewicht fitness workout je spieren kan opbouwen en je lichaam in vorm kan krijgen? Nee? Steeds meer mensen die fanatiek bezig zijn met fitness gaan met hun lichaamsgewicht thuis trainen of in de sportschool.

Anders dan joggen, hardlopen en zwemmen zijn mensen niet opgevoed met de kennis om te trainen met hun eigen lichaamsgewicht. De grote populariteit van yoga en pilates in de afgelopen jaren is een voorbeeld van de opkomst van trainen met eigen lichaamsgewicht.

Vaak wordt een workout met eigen lichaamsgewicht erg onderschat en totaal niet gewaardeerd. Veel mensen denken dat het niet mogelijk is om goed en snel in vorm te komen. Je kan namelijk net zo zwaar krachttrainen met je eigen lichaamsgewicht, als je maar de goede fitness oefeningen doet en daarmee de juiste spanning op de spieren zet.

Als je al een tijd bezig bent met fitness dan heb je genoeg gewichten aangeraakt en hier goed mee getraind. Je hebt hierdoor misschien wel last van je schouders na het bankdrukken of een pijnlijke onderrug na het squaten. Dit komt allemaal door het vele gewicht dat gebruikt wordt tijdens een krachttraining. Dit zorgt voor pijntjes en blessures in het lichaam.

Het voordeel van krachttrainen met je eigen lichaamsgewicht is dat het allemaal natuurlijke bewegingen zijn. Door het eigen lichaamsgewicht zal er minder snel letsel ontstaan en zal het lichaam dit ook beter verdragen.

De meeste fitness apparaten in sportscholen isoleren een bepaalde spier, waardoor je slechts een beperkt gedeelte van je lichaam traint. Oefeningen met eigen lichaamsgewicht vragen daarentegen veel meer van je buikspieren en andere grote spieren in het lichaam, waardoor je veel meer trainingswaarde uit je training haalt.

Door juist een tijdje met natuurlijke bewegingen te trainen zullen je spieren en gewrichten minder belast worden. Zo krijgen ze meer rust en kunnen ze sneller en beter herstellen. Door af en toe eens te wisselen van krachttraining naar een training met je eigen lichaamsgewicht is dus goed voor het lichaam. Je blijft hierdoor tegelijkertijd je lichaam verrassen met nieuwe oefeningen.

Daarnaast bespaard het je ook een hoop tijd, dus wanneer je de mogelijkheid niet hebt om naar de sportschool te gaan kan je altijd een workout doen thuis met je eigen lichaamsgewicht. Tegenwoordig heb je ook zoveel online fitness programma’s die je prima vanuit huis kan uitoefenen en waar je verder geen materiaal voor nodig hebt. Insanity is hier ook een voorbeeld van.

Heb je vragen over oefeningen die je zou kunnen doen met je eigen lichaamsgewicht en wil je graag weten wat jij thuis kan doen om je lichaam in vorm te krijgen? Neem gerust contact op!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s