Putjes, kuiltjes, deukjes: verrekte cellulite!

Ik train inmiddels al vier jaar en alsnog heb ik last van cellulite, en het stoort mij enorm. Tevens weet ik dat ik niet de enige ben die hier mee kampt en ik vraag mij toch elke keer af hoe het nou kan en wat ik er aan kan doen. Moet ik dan gewoon afvallen? Nog harder trainen? Meer water drinken? Soms kan ik er erg onzeker van worden en dat valt af en toe erg zwaar. Ook heb ik gemerkt dat toen ik weer een periode anticonceptie gebruikte mijn cellulite terug kwam, want ja het was allemaal weg en daarom wil ik nu graag uitzoeken waar het door komt en hoe ik er voor kan zorgen dat het weg gaat en weg blijft. Neem aan dat ik niet de enige ben? Vast niet!

Wat is cellulite?

De term cellulite verwijst naar kuiltjes van de huid op de heupen, dijen en billen. Deze verschijning komt veel vaker voor bij vrouwen dan bij mannen en dit komt omdat er een verschil is tussen mannen en vrouwen in de manier waarop vet, spier- en bindweefsel verdeeld zijn onder de huid.

Cellulite wordt veroorzaakt door vetophoping onder de huid, deze vetophoping verstoord het bindweefsel on der de huid en dit leidt tot veranderingen in het uiterlijk van de huid.

‘Het is een misverstand als je denkt dat dikkere vrouwen meer last hebben van cellulitis of sinaasappelhuid, dan de slankere exemplaren.’

Waardoor ontstaat het?

Erfelijkheid, dikte van de huid, geslacht, leeftijd,  de hoeveelheid en de verdeling van het lichaamsvet  kunnen allemaal invloed uitoefenen op de mate waarin cellulite aanwezig of zichtbaar is.

Medicijnen die de hormoonhuishouding op de hobbel brengen kunnen ook vaak worden gezien als de boosdoener! Medicijnen als de anticonceptiepil en zware antidepressiva hebben grote invloed op de hormoonhuishouding. Dat was dus ook al wat ik dacht!

Het is aangetoond dat mensen met cellulite andere patronen bindweefsel hebben dan mensen die geen cellulite hebben. Mannen hebben dit bindweefselpatroon veel minder dan vrouwen. Cellulite is niet direct een teken van overgewicht, maar een genetisch verschil in de manier waarop vetweefsel en bindweefsel zich vormt in combinatie met factoren die dit kunnen beïnvloeden. Hmm misschien heeft het dan toch niet er mee te maken dat ik zou moeten afvallen? Helaas kan je zelfvertrouwen wel een enorme deuk oplopen door het hebben van cellulite.

Oestrogeen bevordert de opslag van vet rond de heupen dijen en billen. Waarschijnlijk worden overtollige afvalstoffen in en rond deze vetcellen opgeslagen en deze ophopingen van afvalstoffen veroorzaken dan de sinaasappelhuid.

Ook het ouder worden is één van de schuldigen. Doordat de elasticiteit van de huid bij het ouder worden afneemt en als het ware de huid laat krimpen, neemt de druk op de huid toe en duwt vet, afvalstoffen en vocht naar buiten rond de vezels, waardoor de gebobbelde huid ontstaat. Daarbij komt ook nog dat de huid bij het ouder worden dunner wordt en oneffenheden sneller zichtbaar zijn.

Hoe kom je er vanaf?

Cellulite komt je niet zomaar aanwaaien en een bepaalde levensstijl kan ervoor zorgen dat jij op dit moment last hebt van cellulite. Gelukkig zijn kleine aanpassingen in je dagelijkse manier van leven voldoende om binnen zes weken echte verbeteringen te zien.

  • Probeer afvalstoffen te voorkomen. Als je teveel gifstoffen binnenkrijgt kan je lichaam ze niet verwerken en worden ze niet goed afgevoerd. Cafeïne in koffie, thee, chocola en cola hebben een negatieve invloed op de bloedsomloop omdat het de bloedvaten vernauwd. Hierdoor bereiken niet genoeg belangrijke voedingsstoffen en zuurstof het weefsel, waardoor afvalstoffen zich opstapelen.
  • Door minder koffie, alcohol en voedingsmiddelen met chemische toevoegingen te nuttigen. Eet voeding rijk aan antioxidanten, deze spelen een belangrijke rol bij het herstel van de huid.
  • Appels zijn niet zuur, afvalstoffen wel, appels kunnen helpen de balans in de Ph waarde te herstellen, terwijl de pectine een vloeibaar soort vezel is die helpt ontgiften doordat het de stoelgang bevordert. Peren, bananen, citrus fruit, wortelen en kolen bevatten ook pectine.
  • Vermijd suiker, niet alleen voor de extra pondjes, maar ook omdat het niet goed is voor je lichaam, het verstoort bijvoorbeeld de opname van vitamine C die nodig is voor de vorming van collageen en elastine.
  • Drink water, tenminste 8 glazen per dag. Wat ontgift beter? Begin de dag met een glas warm water met een halve uitgeperste citroen, dit zet je lever aan het werk.
  • Regelmatige lichaamsbeweging is de manier om cellulite tegen te gaan. Het verbrandt vet en je geeft je spieren tonus (spanning) waardoor ze er beter uit gaan zien. En, hoe minder vet, hoe kleiner de vetcellen, dus hoe kleiner de druk op het weefsel en daardoor zal de cellulite minder zichtbaar zijn.
  • Bovendien verbetert de bloedcirculatie in de huid door lichaamsbeweging, waardoor het weefsel elastischer wordt en de lymfe gestimuleerd worden, waardoor de afvoer van afvalstoffen effectiever is en de cellulite minder opvallend wordt.
  • Begin aan yoga, een prima manier om je spieren te stretchen en in vorm te brengen, wat je huid zachter zal laten lijken.
  • Drink kruidenthee in plaats van gewone thee of koffie. Rooibos of groene thee is ook prima.
  • Als je supplementen wilt nemen kies dan voor middelen waar vitamine A, C en E in voorkomen.
  • Volgens onderzoek is het regelmatig masseren met berkenolie iets wat echt helpt omdat dit het bindweefsel verstevigt.

Pas op met de zogenaamde wondermiddelen waar je een godsvermogen voor betaald. Er worden wondermiddelen verkocht die aangeprezen worden alsof ze cellulitis als sneeuw voor de zon laten verdwijnen, zoals de dure crèmes, lotions. Alleen als je ook aanpassingen maakt in je levensstijl dan kunnen deze producten enigszins ondersteunend effect hebben.

Ik ga in ieder geval proberen de komende tijd hier wat aan te gaan doen, dit met name omdat ik gewoon lekker in mijn vel wil zitten en niet onzeker wil worden van wat cellulite op de acherkant van mijn dijen. Ik hoop dat jullie er wat aan gehad hebben dat ik dit heb opgezocht voor jullie, ik ben in ieder geval wel weer wat wijzer geworden over een bepaald onderwerp waar ik zelf ook nog eens tegen aan loop (elke dag in de spiegel).

Voel je niet onzeker, je bent niet per definitie meteen dik, je kan hier gewoon iets aan doen! Je bent mooi zoals je bent en wij vrouwen zijn gewoon benadeeld als het gaat om vetophoping en verdeling van spier- en bindweefsel, maar dat is natuurlijk geen excuus want we kunnen er iets aan doen dus kop om hoog, pas je levensstijl aan en weg met die cellulite!

Geef een reactie

