Ontgiften maar!

Minder energie, elke dag moeite met uit bed komen, continu trekken hebben in zoetigheid,  oke het is duidelijk: detoxen! Ik heb eerder ook al eens een 10-daagse kuur gedaan, maar ik had mij er toen nog niet voldoende in verdiept wat betreft voeding en wat je wel en niet mag eten om echt te ontgiften. Deze keer heb ik dat wel gedaan en ik wil graag mijn ervaring met jullie delen en wie weet dat jullie dan ook denken van ‘Hey dat is nog niet eens zo’n slecht idee!’.  Ik ben nu aan mijn derde dag begonnen en het valt mij allemaal heel erg mee, de hoofdpijn is ook helemaal niet aanwezig terwijl dat de vorige keer wel het geval was. Veel drinken is in ieder geval heel erg belangrijk! Ook deze keer doe ik weer een kuur van 10 dagen.

Maar goed, waarom detox?

Detoxen is een manier om alle (opgehoopte) gifstoffen te verwijderen uit je lichaam. Sigaretten, alcohol, uitlaasgassen maar ook door van alles uit onze voeding komen er gifstoffen binnen in ons lichaam.  Nou is het zo dat onze organen erg goed in staat zijn om ons lichaam te beschermen tegen deze gevaarlijke stoffen, maar er blijft zo nu en dan wel eens iets achter wat niet goed verwerkt is. Wanneer er meer achterblijft in ons lichaam dan dat er daadwerkelijk wordt verwerkt en afgevoerd, kan je spreken van een toxificatie van het lichaam. Gevolgen hiervan kunnen zijn: lusteloosheid, vermoeidheid, prikkelbaarheid, slapeloosheid, luie of juist actieve darmen en een vale huid. Naast deze gevolgen kan je er ook echt ernstig ziek van worden. Detoxen is eigenlijk een grote schoonmaak van je lichaam zoals je die ook één keer in de zoveel tijd in je eigen huis houdt.

Wat houdt detox nou eigenlijk in?

Eigenlijk is detox heel simpel: je eet alles wat vers en écht is. Geen voeding die mogelijk voor allergische reacties kan zorgen, zwaar te verteren zijn voor je lichaam, bewerkte voedingsmiddelen en voeding waarmee je veel gifstoffen binnenkrijgt. Er zijn geen ‘regels’ over hoeveel en wanneer je mag eten, dus dat is erg fijn. Wanneer jij wat wil eten, eet je!

Wat eet je niet tijdens de detox en wat juist wel?

Niet doen!

  • gluten (tarwe, rogge, spelt.. alles van granen)
  • suiker (behalve natuurlijke suikers uit fruit)
  • zoetstoffen
  • keukenzout
  • toevoegingen zoals kleurstoffen, smaakstoffen, conserveermiddelen, emulgatoren, smaakversterkers etc.
  • koemelkproducten (melk, boter, kaas, kwark, yoghurt)
  • cafeïne (geen koffie en geen zwarte thee)
  • vlees (niet alleen rood vlees maar ook geen wit vlees zoals kip)
  • alcohol
  • witte rijst, brood, aardappel zonder schil, pasta (ofwel, witte fabrieksproducten)
  • alle voorverpakte, bewerkte producten
  • vette vis zoals tonijn of makreel
  • pure vruchtsappen (bloedsuiker verhogend waardoor de lever harder moet werken)

Lekker eten!

  • groenten (rauw, gestoomd, gebakken, uit de oven)
  • fruit (bij voorkeur rauw en op de nuchtere maag)
  • gedroogd fruit (met mate)
  • noten (rauw, ongezouten)
  • zaden en pitten
  • kiemen (alfalfa, brokolie kiemen, tuinkers)
  • bruine rijst (ronde korrel van zilvervliesrijst)
  • vis als haring of zalm
  • geitenmelk,- kaas, – yoghurt, -kwark
  • quinoa en amarant
  • eieren (het eiwit)
  • hüttenkäse, zure room, karnemelk, biogarde, hennep proteïne poeder
  • havermout, havermeel, amandelmeel, quinoameel
  • plantaardige melk zoals amandelmelk en rijstmelk (geen soja)
  • peulvruchten (bonen en linzen)
  • aardappel in schil
  • alle kruiden (vers en gedroogd)
  • kokos en kokoswater
  • oliën ( zoals olijfolie, hennepolie, lijnzaadolie, notenolie, kokosolie)
  • kruidenthee, water, warm water met citroen

Je kan beter twee dagen voordat je begint met de kuur alvast afbouwen met alle ‘genotsmiddelen’ die tijdens de kuur niet gebruikt mogen worden. Vooral voor koffiedrinkers is dit van groot belang om hoofdpijn te voorkomen.

Verder bepaalt het volgende het effect van de detox ook in sterke mate:

  • Zorg dagelijks voor minimaal een uur beweging. Lopen of fietsen (normale snelheid) zijn gunstiger dan sporten of intensievere beweging. Via onze longen zijn we namelijk in staat om zeer veel ‘zuren’ uit te scheiden.
  • Probeer tijdens een reinigingskuur minimaal 1 x per week naar de sauna te gaan (onze huid is een belangrijk orgaan om afvalstoffen kwijt te raken). Ook een lichaamsmassage heeft dit effect.
  • Zorg voor een regelmatig slaappatroon. Dus zoveel mogelijk hetzelfde aantal uren en op hetzelfde tijdstip gaan slapen.
  • Probeer stress gevende activiteiten tot een minimum te beperken.
  • Probeer de maaltijden zoveel mogelijk te verspreiden over de dag, liever 6 kleine maaltijden dan 3 grote.

Dat was eigenlijk wel wat ik met jullie wilde delen wat betreft detoxen. Ik drink ernaast nog elke dag een ampul met sap van 11 biologische planten, dit kan je gewoon bij De Tuinen krijgen. Tevens ben ik zelf inmiddels al 2,5 kilo afgevallen na twee dagen detox en ik eet de hele dag door dus mij hoor je zeker niet klagen! Denk er om dat je genoeg water drinkt, goed slaapt, beweegt en varieert met wat je eet. Hou er rekening mee dat een detoxkuur wel wat bijwerkingen zou kunnen hebben zoals hoofdpijn en vermoeidheid dus plan het voor jouzelf slim in!

Heb je inspiratie nodig wat betreft recepten gedurende deze kuur? Kijk dan even bij het kopje ‘Detoxrecepten’, daar zullen de komende dagen recepten verschijnen die geschikt zijn tijdens een detoxkuur.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s