Een ei hoort erbij!

ZIjn eidooiers nou echt slecht? Hoeveel eieren kan je op een dag eten en dan ook de eidooiers of die juist niet? Zijn eieren slecht voor je gezondheid? Mag ik nu wel eieren eten, mag ik nu geen eieren eten? Zo ja, hoeveel mag ik er dan eten?  Dit zijn dingen wat mij eigenlijk al een langere tijd bezighoudt. Ik eet regelmatig een ei, maar eigenlijk nooit heel veel. Waarom niet vraag ik mijzelf dan af? Ja eigenlijk omdat ik mijzelf wijs heb gemaakt de afgelopen jaren, dat teveel eieren niet goed zijn en als je dan meer eieren wil eten dat je dan gewoon alleen het eiwit moet nemen en de eidooier weg moet gooien, maar is dat nou echt waar? Dat heb ik voor jullie uitgezocht, en er zullen vast mensen zijn die er anders over denken of andere onderzoeken die weer hele andere dingen uitwijzen, maar ik heb hier voor jullie wat informatie opgezocht over eieren en of deze nou wel of niet schadelijk kunnen zijn en of je ook echt te veel ervan kan eten. En tot slot nog wat tips als het gaat om eieren!

Eieren en cholesterol

De afgelopen 30 jaar hebben eieren een slechte reputatie gekregen omdat ze zouden bijdragen aan een te hoog cholesterolgehalte. Talloze wetenschappers hebben daarom de afgelopen decennia uitgebreid onderzoek gedaan naar de gevaren van eierconsumptie en stelden allemaal vast dat mensen die regelmatig eieren aten helemaal geen verhoogd risico hebben op hart- en vaatziekten. De reden hiervoor is dat als je voeding eet met een hoog cholesterol, zoals eieren, je lichaam de eigen productie van cholesterol verlaagt om zo een nieuwe balans te creëren. Als je daarentegen niet voldoende cholesterol binnen krijgt gaat je lichaam zelf meer cholesterol aanmaken omdat het lichaam dit nodig heeft om een aantal vitale functies van het lichaam goed te laten werken.

Zolang je niet meer dan 300 mg cholesterol per dag binnen krijgt en weinig andere producten eet met verzadigde vetten, zit je goed. Bij een ei is het wit vrij van cholesterol, de eidooier bevat 200 mg. Je kunt dus zonder problemen twee tot drie eieren per week eten.

Wil je iedere dag een eitje, dan moet je ervoor zorgen dat je zo min mogelijk andere producten eet waar veel cholesterol in zit. Dat zijn bijvoorbeeld vette vleeswaren en kazen, boter en margarines die hard worden in de koelkast, zoete snacks en tussendoortjes.

Voedingsstoffen in eieren

Eieren behoren tot de gezondste dierlijke producten die je kan eten en kunnen met recht een Superfood worden genoemd! Eieren zitten vol met hoge kwalitatieve eiwitten en vitaminen. Eieren bevatten veel essentiële aminozuren, micronutriënten en zelfs enkelvoudige onverzadigde vetzuren! Ja, eieren zijn een goede bron voor: vitamine D, E, A, B, foliumzuur, jodium, zink, ijzer en fosfor.

eieren

Nog wat leuke feitjes over eieren:

  • Eieren zijn een perfecte bron van eiwitten.
  • In eieren zit choline, een belangrijke voedingsstof die verantwoordelijk is voor een gezonde hersenfunctie en helpt bij de vermindering van ontstekingen en het hart- en bloedvatenstelsel reguleert. Als je twee grote eieren per dag eet krijg je dagelijks gemiddeld 252 mg choline binnen.
  • Onderzoeken hebben laten zien dat het eten van eieren het risico op hartaanvallen en hersenbloedingen vermindert omdat het soort eiwit dat in eieren zit de tijdsduur verlengt waarin fibrinogeen (een eiwit dat in het bloed zit) wordt omgezet in fibrine.
  • In eieren zit meer luteïne dan in de meeste groene groenten. Luteïne is een caroteenachtige stof waarvan men vermoedt dat deze helpt je te beschermen tegen leeftijdsgebonden maculaire degeneratie (een oogaandoening waarbij de gezichtsscherpte afneemt) en staar. Het type luteïne dat in eieren zit wordt makkelijker opgenomen door ons lichaam dan de luteïne in groenten. Daarnaast zit er in eieren zeaxanthine, dat ook beschermt tegen maculaire degeneratie.
  • Foliumzuur is met name een belangrijke voedingsstof voor zwangere vrouwen, omdat het helpt bij de aanmaak van rode bloedcellen en een rol speelt bij de aanmaak van genetisch materiaal in alle delen van het lichaam. Dankzij het hoge zwavel- en vitamine B12 gehalte zijn eieren ook goed voor haren en nagels.
  • Mogelijk dragen eieren bij aan de bescherming tegen borstkanker. In een onderzoek is aangetoond dat tienermeisjes die veel eieren, plantaardige oliën en vezels eten minder kans hebben om op latere leeftijd borstkanker te krijgen. De wetenschappers stelden daarbij vast dat het eten van één ei per dag leidt tot 18% minder kans op borstkanker.

Zoals je ziet zitten er in eieren meer essentiële voedingsstoffen dan je denkt. Eieren beïnvloeden voor 17% je cholesterol niveau uit voeding. Dit klinkt misschien veel, maar wanneer we dit vergelijken met de invloed van vlees of melk (respectievelijk 35% en 23%) valt dit reuze mee.

De wel gevreesde eidooier

Om een of andere reden is ooit de hardnekkige fabel de wereld ingeholpen dat de eidooier het meest ongezonde deel van het ei is. Als gevolg daarvan gooien veel mensen de eidooier weg en eten alleen het eiwit of kopen kant-en-klaar eiwit in de supermarkt. Wat zij niet weten is dat de eidooier juist het gezondste deel van het ei is, want deze barst van de vitamines, antioxidanten en gezonde vetzuren. Het eiwit alleen bevat in tegenstelling tot de eidooier maar weinig goede voedingsstoffen, en zelfs het eiwitgehalte is niet zo krachtig zonder de aanwezigheid van de eidooier die het aminozuurgehalte in het ei uitbalanceert en daarmee de biobeschikbaarheid van de eiwitten verhoogt

De eidooier is dus eigenlijk het gezondste deel van het ei, je moet het eigeel dus altijd opeten! De eidooier zit onder andere vol kalk, ijzer, fosfor, zink, thiamine, vitamine B6 en B12, de vetoplosbare vitamines A, E en K, een natuurlijke vorm van vitamine D, alle essentiële vetzuren, foliumzuur, choline en pantotheenzuur. Bovendien zitten eidooiers vol gezonde omega-3 vetzuren, luteïne en andere antioxidanten die je helpen bij de bescherming tegen ontstekingen in het lichaam. Vaak wordt ook beweerd dat de eidooier een ongezonde hoeveelheid cholesterol bevat. Echter, er zijn recentelijk ook veel onderzoeken uitgevoerd waarin werd aangetoond dat het eten van eidooiers je HDL (goede) cholesterol meer verhoogt dan je LDL (slechte) cholesterol, waardoor je met het eten van eieren inclusief eidooiers je algemene cholesterolverhouding in het lichaam en bloedsamenstelling verbetert en het risico op hart- en vaatziekten verlaagt.

Welke eieren kan je het beste eten?

Alle eerdergenoemde gezondheidsvoordelen van eieren gelden alleen voor biologische scharreleieren, want conventionele scharreleieren en eieren uit legbatterijen hebben doorgaans een veel lagere voedingswaarde. Biologische legkippen kunnen royaal rondscharrelen zodat ze een gevarieerd aanbod aan natuurlijke voeding binnen krijgen, waaronder bladgroente, insecten en wormen. Al die goede voedingsstoffen komen uiteindelijk in het ei terecht. Als je biologische scharreleieren vergelijkt met conventionele scharreleieren dan zie je duidelijk een verschil. Niet-biologische legkippen krijgen meestal eenzijdige voeding te eten waarbij maïs de boventoon voert, waardoor de eierschaal dun is en makkelijk breekt en de eidooier bleekgeel is. Biologische scharreleieren hebben een dikkere schaal en de eidooiers hebben een dieporanje kleur, wat allemaal indicatoren zijn dat de voedingswaarde van de voeding die deze kippen krijgen een stuk hoger is: veel meer vitaminen en mineralen, een beter gebalanceerd omega-3/omega-6 gehalte en een grotere hoeveelheid carotenoïden. Als je biologische scharreleieren koopt, haal ze dan bij voorkeur bij een lokale boer en leg ze na thuiskomst meteen in de koelkast om ervoor te zorgen dat ze vers blijven. Leg ze echter nooit in de deur van de koelkast, omdat de eieren door het steeds open- en dicht gaan van de koelkastdeur niet goed gekoeld kunnen worden. Laat ze gewoon in de doos zitten waarin je ze gekocht hebt, en met de punt van het ei naar beneden, zodat ze in de koelkast goed beschermd worden en minder snel geurtjes of vocht uit de directe omgeving opnemen.

eieren (1)

Versheid

Om erachter te komen of een ei nog vers genoeg is om te eten, hoef je deze alleen maar in koud water te leggen. Hoe meer de bolle kant omhoog komt drijven, hoe ouder het ei is. Dat komt door de luchtkamer van het ei. Deze wordt groter, naarmate het ei ouder wordt.

Na zes weken is de luchtkamer zo groot, dat het ei in zijn geheel kan blijven drijven. Dan wordt het echt tijd om het ei weg te gooien. Als je een vers ei openbreekt, zie je een ronde, stevige dooier en doorzichtig eiwit dat weinig uitloopt. Uiteraard wordt de versheid van een ei ook gecontroleerd voordat het in de winkel terechtkomt.

Mensen die gezond zijn kunnen rustig elke dag een ei eten zonder zich zorgen te maken over de mogelijke lange termijn gevolgen. Diabetespatiënten en mensen met hoge cholesterol kunnen overwegen om minder eieren te eten aangezien deze wel een invloed hebben op de kans op hart- en vaatziekten!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s