Citroensap: supergezond!

Heerlijk een glas citroensap in de ochtend! Enige tijd geleden dronk ik eigenlijk elke ochtend een glas lauw water met een half uitgeperste citroen erin. Bitter en zuur, maar wel een verfrissende start van mijn dag. Ik had diverse artikelen erover gelezen die dit min of meer citr-oensap noemden dus dat heeft mij destijds doen beslissen om hiermee te stoppen. Het kan sowieso geen kwaad, maar ik was eigenlijk niet meer zozeer overtuigd van het feit dat het ook echt wat deed voor en met mijn lichaam. Vandaag kom ik hier op terug! 

Er wordt vaak gezegd dat het drinken van citroenwater bij het opstaan namelijk heel goed is om de lever te reinigen en ook je spijsverteringsstelsel op gang te helpen. Ik kan dit beaamen want in de tijd dat ik elke dag citroensap dronk had ik 0,0 problemen om mijn spijsvertering op gang te krijgen. Dit is dus helemaal waar als je het mij vraagt! Maar nu ben ik benieuwd wat citroensap nog meer voor je kan doen en hier heb ik dan ook onderzoek naar gedaan. Citroenen zijn namelijk rijk aan citroenzuur, kalium, calcium, fosfor en magnesium. Als je citroenen koopt, wil ik je wel adviseren om biologische citroenen te kopen in verband met bestrijdingsmiddelen. Nu heb ik nog tien andere redenen opgezocht om citroensap aan je water toe te voegen!

citroensap-in-lauw-water

Boost voor je immuunsysteem

Citroenen zijn raak aan vitamine C en kalium, waardoor je hersenen en zenuwen gestimuleerd worden. Kalium helpt ook om hoge bloeddruk onder controle te houden.

Balanceert je pH balans

Hoewel citroenen erg zuur zijn, werkt het alkaliserend in het lichaam. De pH-schaal loopt van 1 tot en met 14, waarbij 1 extreem zuur is en 14 extreem basisch. Een pH van 7 is neutraal, water bijvoorbeeld. Alkaliseren is het omlaag brengen van de zuurgraad in ons lichaam. Dit komt door alle mineralen die een citroen bevat.

Helpt bij het afvallen

Citroenen zijn raak aan pectinevezels. Deze verzadigen. Ook gaan de zure smaak en de alkalische werking de drang naar eten tegen. Het is dus niet zo, wat vaak gezegd word, dat citroenen ervoor zorgen dat je afvalt. Ze helpen slechts mee!

Verbetert de spijsvertering

Citroenen stimuleren de afgifte van gal, waardoor maagzuuroprispingen en constipatie worden verminderd. Ook werkt citroensap als een krachtige detoxer voor onder meer de lever.

Diureticum

Door regelmatig citroensap aan je water toe te voegen ga je meer plassen, waardoor toxines (algemene term voor giftige stoffen) je lichaam uitgewerkt worden. Dit reinigt je lichaam van binnenuit!

Het houd je huid jong!

De toxines die door het drinken van citroensap gebonden worden uit het bloed zorgen ervoor dat je huid er stukken beter uit gaat zien. Je huid is een ontgiftingsorgaan. Ook zorgt de vitamine C ervoor dat de structuur van de huid verbetert.

Frisse adem

Ja je leest het goed! Citroenzuur doodt slechte mondbacteriën, oftewel je gaat frisser ruiken uit je mond. Eventuele ontstekingen van je tanden worden hiermee ook tegen gegaan.

media_xl_7525279

Adem in, adem uit

Zeg vaarwel tegen dat nare hoestje van je! Als je warme citroensap drinkt, kan de bacteriedodende werking de ontstekingen aan het ademhalingsstelsel tegengaan. Wat je eigenlijk doet is het ontgiften van je longen, regeneren die handel!

Zzzzzzen!

Het is zelfs wetenschappelijk vastgesteld dat dieren, wanneer ze zich opgejaagd voelen en onder druk staan, extra vitamine C gaan produceren om zich te weren tegen stress. Ook wij mensen hebben extra vitamine C nodig, maar wij kunnen dit helaas niet zelf aanmaken. Door jezelf dus te voorzien van citroensap, en dus extra vitamine C, help je jezelf om van je stress af te komen.

Zoals je hebt gelezen, elke ochtend een beetje citroensap toevoegen aan je glas water kan je gezondheid veel goed doen. Ik denk persoonlijk dat ik ook weer mijn lade van de koelkast zal gaan vullen met biologische citroenen om mijn ochtendritueel weer te hervatten. Wel ga ik een rietje gebruiken, want citroensap kan het tandglazuur wel beschadigen! Ik ben benieuwd wat jullie mening hierover is.. Let me know!

Geef een reactie

