Dubbelspel

Afvallen en intensief trainen gaan soms lastig samen, maar het kan zeker wel. Het is alleen erg belangrijk om na te gaan wat essentieel is om het vol te houden. Met een slank, sterk lichaam voel je je vaak fitter, heb je meer energie en zullen je sportprestaties ook optimaliseren. Bij overgewicht is het dan zeker waard om die overbodige kilo’s kwijt te raken. Het fundamentele probleem: voor een intensieve training heb je energie nodig, om af te vallen moet je een energietekort creëren. Dat is de enige manier om vet te verliezen. Er is geen vraag naar energie, als het tekort er niet is. Het energietekort moet ook weer niet te groot worden, want dan gaat je lichaam spierweefsel afbreken in plaats van het vet (en dat is wat je graag kwijt wilt).

Om er voor te zorgen dat het afvallen niet ten koste gaat van je training is het van groot belang dit goed te plannen. Eet je te weinig, dan kun je je tijdens je training en erna uitgeput en lusteloos voelen en zullen je prestaties achteruit gaan. Gebeurd dit ondanks je planning toch? Eet dan de daarop volgende dagen wat grotere, gezonde maaltijden om weer op krachten te komen en je energielevel weer omhoog te brengen. Dat heb je dan schijnbaar wel echt nodig om te herstellen van je training. Het afvallen gaat dan wellicht wat langzamer, maar het is beter voor je gezondheid. Persoonlijk kies ik er zelf altijd voor om op de dagen dat ik zwaar train te kiezen voor een maaltijd met meer koolhydraten en op rustdagen of dagen met een lichtere training juist koolhydraatarm te eten.

Nu heb ik een aantal tips voor je om het afvallen en intensief trainen te kunnen volhouden, ik ben erg benieuwd of jullie deze mening met mij delen dus dat hoor ik dan ook graag!

Tip 1

Producten met toegevoegde suikers en snelle koolhydraten bevatten calorieën en leveren geen mineralen of vitamines. Het loont dus om voedingsmiddelen met veel suiker links te laten liggen. Denk dan vooral aan frisdrank, witbrood en (vooral niet verse) vruchtsappen. Eet in plaats van deze producten hele granen, eet hele fruit en drink bijvoorbeeld zwarte koffie en thee. Het is voor veel mensen een gewoonte en een gewenning om thee en koffie met suiker te drinken, dit was het voor mij ook altijd. Sinds een paar jaar drink ik mijn thee zonder suiker en ik vind het nu geeneens meer lekker als er suiker in zit! Doorbreek dit patroon en leer het jezelf aan, want het is echt beter voor je en helpt je ook om sneller af te vallen als je niet veel suiker nuttigt. Heb je een zware training voor de boeg of loop je een intensieve hardloopwedstrijd? Dan kan je wel wat suiker gebruiken, maar op de dagen dat je licht traint of helemaal niet is het beter geen suiker of witte pasta te eten.

Tip 2

Weet je even niet wat je moet eten? Bij twijfel altijd kiezen voor grsperziebonenoenten. Daar kan je nooit teveel van eten. Groenten bevatten weinig calorieën,veel voedingsstoffen en weinig suiker. Vaak bevatten ze ook nog eens veel vezels. Je kan in de ochtend een omelet maken gevuld met groenten, in de middag een salade of zelfgemaakte soep en zorg ervoor dat tijdens het avondeten de helft van je bord gevuld is met groenten.

Tip 3

Eet heel aandachtig en kauw goed. Sommige mensen zijn geneigd om eten niet of nauwelijks te kauwen en meteen door te slikken. Het nadeel hiervan is dat je minder snel merkt dat je genoeg hebt gegeten en de bekende tweede keer opschept. Wanneer je goed kauwt, merk je sneller dat je genoeg hebt gehad en je geniet ook nog eens meer van je eten!

Tip 4

Slaap goed! Het is zo belangrijk om genoeg te slapen. Goede rust is essentieel voor herstel en het geeft je ook meer wilskracht om je dieet en trainingsschema vol te houden. Ik merk zelf altijd dat ik veel meer uit mijn training haal als ik een goede nachtrust heb gehad, daarnaast heb ik de hele dag door meer energie.  De momenten dat ik geen zin in koken heb en dus ‘ongezond’ eet, zijn vaak de dagen dat ik moe ben, dus rusten en voldoende slapen is voor mij meer dan een pre!

Tip 5

Wat je niet in huis hebt, kan je ook niet eten. Zorg ervoor dat je geen etenswaren in huis hebt die het jou moeilijk maken om gezond te blijven eten. Laat de zakken chips, de repen chocolade en zakken zure matten maar lekker in de supermarkt liggen en vul je mandje met bananen, appels, wortels. etc. Heb je trek? Snack dan één van deze dingen in plaats van etenswaren die ongezond en dikmakend zijn.

Tip 6

Spiermassa is erg belangrijk om in rust de spijsvertering te versnellen. Als je afvalt, verlies je naast vet meestal ook wat spierweefsel (grrrrr!). Probeer daarom naast je cardio of hardlooptraining ook krachttraining te doen zodat je spiermassa niet verloren gaat je dus in rust ook blijft verbranden.

Tip 7

Afvallen betekent niet dat je kunstmatige lightproducten en suikervrije producten moet kopen. Ik ben écht geen voorstander van lightproducten, ik heb eerder hier ook al eens over geschreven en ze maken je ziek, zwaar en dik. Focus je alsjeblieft op onbewerkte voedingswaren zoals fruit en groenten. En hou je echt van bijvoorbeeld pindakaas en kan je dit op geen mogelijkheid missen? Kies dan voor hazel-, amandel- of cashewpasta, dit is namelijk notenpasta van gebrande noten en die zijn altijd nog beter (onbewerkt) dan de pindakaas die je in de supermarkt koopt!

pindakaas

Tip 8

Kijk alsjeblieft niet naar wat de weegschaal weergeeft. Laat je vetpercentage opmeten en vergeet je gewicht. Spieren zijn zwaarder dan vet dus hoeveel je weeg zegt, met name als je veel sport, erg weinig. Ik was zelf ook verslaafd aan de weegschaal, elke ochtend stond ik er op. Op een gegeven moment werd ik er helemaal gek van, want de ene keer werkte het motiverend omdat ik afgevallen was en de dag erna werd ik weer teleurgesteld door wat de weegschaal aangaf. Het is erg moeilijk om niet te focussen op je gewicht, maar meet je vetpercentage en kijk vooral naar de resultaten in de spiegel.

Tip 9

Plan elke dag wat je gaat eten, hierdoor zal je minder snel in de verleiding komen om een ongezonde keuze te maken. Zorg ervoor dat je bijvoorbeeld al je boodschappen in huis hebt voor een week, zodat je na een drukke werkdag niet hongerig thuiskomt en eten gaat bestellen. Ook is het niet verstandig, tenminste dat is mijn ervaring, om met trek naar de supermarkt te gaan want ik kom dan altijd met dingen thuis die niet op mijn boodschappenlijst stond.

Tip 10

Heb je toch een stuk taart gehad toen je bij je lieve om op verjaardag was? Beschouw dan die dag niet als verloren en maak tijdens de volgende maaltijd die dag gewoon weer gezonde keuzes. Veel mensen denken dan meteen dat ze dan net zo goed de rest van de dag ook maar ongezond kunnen gaan eten want ach deze dag is toch al ‘verloren’. NEEEEE!! Net zoals je soms een slechte dag hebt in de sportschool of als je een rondje park gaat hardlopen verknalt dat ook niet meteen je trainingsschema toch? Verknal dan dus ook niet meteen je dieet met dat stukje taart.

Heb jij nog leuke tips die voor jou heel erg goed werken of die je misschien eens ergens hebt gelezen? Ik ben erg benieuwd dus laat het me dan ook zeker weten! Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen dus reacties zijn altijd meer dan welkom.

Geef een reactie

