Waarom vitamines?

Er wordt mij vaak gevraagd ‘Wat is nu een gezond eetpatroon om op gewicht te blijven?’. Meestal steek ik dan van wal over de macro’s: koolhydraten, vetten en eiwitten maar in deze blog wil ik het eens hebben over het belang van vitamines en welke functies deze nou eigenlijk hebben voor het menselijk lichaam. Vitamines zijn stoffen die het lichaam in kleine hoeveelheden nodig heeft. In tegenstelling tot koolhydraten, vetten en eiwitten leveren vitamines géén energie. Dit maakt vitamines echter niet minder belangrijk. Dit blijkt uit het feit dat tekorten aan vitamines tot ernstige gezondheidsproblemen kunnen leiden. Een voorbeeld hiervan is het ontstaan van blindheid bij een tekort aan vitamine A.

Functies van vitamines

In onderstaand overzicht wordt per vitamine aangegeven wat de belangrijkste functies zijn in het lichaam en welke benaming ook wel gebruikt wordt ervoor. Er is vaak verwarring over de naamgeving van vitamines omdat er regelmatig verschillende namen gebruikt worden. Vitamine A, C en E worden ook tot antioxidanten gerekend.

vitamines-in-de-zwangerschap

  • Vitamine A (Retinol): goed voor de huid, ogen, groei en weerstand.
  • Vitamine B1 (Thiamine): Onmisbaar voor de energievoorziening van het lichaam, de werking van de hartspier en het zenuwstelsel.
  • Vitamine B2 (Riboflavine): Nodig voor de energievoorziening van het lichaam.
  • Vitamine B3 (Niacine): Belangrijk voor de energievoorziening van het lichaam.
  • Vitamine B5 (Panthotheenzuur): Nodig voor de energievoorziening van het lichaam.
  • Vitamine B6 (Pyridoxine): Belangrijk voor de stofwisseling, de afbraak en opbouw van aminozuren. Reguleert tevens ook de werking van bepaalde hormonen. Daarnaast is het nodig voor groei, bloedaanmaak, het immuunsysteem en het zenuwstelsel.
  • Vitamine B8 (Biotine): Nodig om energie uit voeding vrij te maken, speelt een rol bij de vorming van vetzuren en daarnaast houdt biotine de huid en het haar gezond.
  • Vitamine B11 (Foliumzuur): Nodig voor de groei en goede werking van het lichaam en de aanmaak van witte en rode bloedcellen.
  • Vitamine B12 (Cobalamine): Nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen en een goede werking van het zenuwstelsel.
  • Vitamine C (Ascorbinezuur): Heeft een functie als antioxidant in het lichaam en is nodig voor de vorming van bindweefsel, de opname van ijzer en het in stand houden van de weerstand.
  • Vitamine D (Calciferol): Nodig om calcium uit de voeding in het lichaam op te nemen. Het is daarom belangrijk voor de groei en het behoud van stevige botten en tanden.
  • Vitamine E (Alfa-tocoferol): Is een in vet oplosbare vitamine, die belangrijk is als antioxidant. Vitamine E beschermt de cellen, celwand, bloedbaan en weefsel.
    Vitamine E speelt ook een rol bij de regulatie van de stofwisseling in de cel.
  • Vitamine K (Fylochinon): nodig voor een goede bloedstolling en mogelijk ook voor de aanmaak van botten.

Er zijn in totaal dertien stoffen die vitamine worden genoemd. Dit zijn: vitamine A, C, D, E, K en maar liefst 8 vitamines B. Vitamines werken mee aan duizenden stofwisselingsprocessen. Wisselend van cel opbouw (vitamine A) en bloedstolling (vitamine K) tot energievoorziening van het lichaam (verschillende B vitamines).

Hoeveelheden

Variërend per vitamine, hebben we enkele microgrammen tot tientallen miligrammen per dag nodig. De behoefte aan vitamine C is relatief hoog, ongeveer 70 milligram per dag en die aan vitamine B12 laag met ongeveer 2 microgram per dag. Het lichaam is niet in staat om vitamines zelf te maken, Twee uitzonderingen hiervan zijn vitamine K, dat in kleine hoeveelheden wordt gemaakt in de dikke darm, en vitamine D, dat aangemaakt kan worden met behulp van zonlicht. Voor de overige vitamines geldt dus dat we deze voldoende binnen moeten krijgen via voeding. Voor elke vitamine is door de Gezonheidsraad een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) vastgesteld. Met een gezond eetpatroon worden deze aanbevolen hoeveelheden bijna door iedereen gehaad. Extra vitamine-inname door middel van supplementen is dan ook niet nodig.

De naam vitamine komt vanuit de Latijnse vertaling: vita = leven, amine = stikstof bevattende verbinding.

Tekorten en overschotten

In Nederland komen vitaminetekorten bijna niet voor. Wel hebben sommige groepen mensen extra vitamines nodig. Dit geldt onder andere voor foliumzuur vitamine D. Vrouwen die zwanger willen worden of zijn, wordt aangeraden om dagelijks extra foliumzuur te slikken. Ouderen hebben vaak baat bij vitamine D inname. Bij vitamines wordt vaak gedacht ‘hoe meer hoe beter’. Deze gedachte is niet juist! Net als een tekort aan vitamines kan een teveel ook schadelijk effecten tot gevolg hebben.

vitamin d

Conclusie

Vitamines spelen een belangrijke rol in veel processen in het lichaam. Bij een gezond en gevarieerd eetpatroon krijgt het lichaam, op een paar uitzonderingen na, voldoende vitamines binnen. Echter, de gemiddelde Nederlander gebruikt niet dagelijks de aanbevolen hoeveelheden die door de Gezondheidsraad worden aangeraden. De uitdaging ligt dus vooral bij het aanleren van een gevarieerd en goed voedingspatroon en gedrag.

Gezond eten, gevarieerd eten, een goed voedingspatroon, etc. Klinkt allemaal erg simpel. Dit is natuurlijk niet altijd even makkelijk, helemaal niet als je dit niet gewend bent. Ik was zelf ook geen fruit eter en heb dit mijzelf echt aan moeten leren. En nu? Ik vind het heerlijk om fruit te eten en mis het ook echt oprecht als ik het een dag niet eet. Heb je vragen over vitamines en weet je niet goed wat je dan zoal moet eten? Neem gerust contact met mij op voor advies en tips!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s