Health kick nodig deze zomer?

In het vliegtuig naar Aruba had ik een heel leuk stuk gelezen over smoothies en sappen in de Cosmopolitan Body. Het leek mij leuk om dit met jullie te delen.

Eerst wat feitjes op een rij:

– Het lijkt soms veel werk om zelf een smoothie of sap te maken maar het is echt veel beter dan kant-en-klare producten die je koopt in de winkel. Drankjes uit pakken en flessen zijn al een hoop vitamines verloren en bevatten vaak weinig of minder vruchtvlees waar juist veel vitamins en mineralen in zitten. In veel gevallen wordt er aan de sappen en smoothies ook suiker en diverse andere stoffen toegevoegd. Verse ingrediënten winnen altijd!
– Het persen en blenden van fruit en groentes heeft voordelen. Je lichaan neemt namelijk makkelijker voedingsstoffen op uit een smoothie dan wanneer je volledige stukken groente en fruit eet. Nog belangrijker: de rauwe groentes die je voor je drankje gebruikt, bevatten veel meer vitamines en mineralen dan wanneer je ze kookt. Groentes worden vaak in veel water gekookt en verliezen zo tot meer dan 50 procent aan vitamines.
– Vaak zijn we geneigd om dezelfde groentes en fruit te eten. Ik betrap mijzelf daar ook regelmatig op. Het maken van een smoothie biedt vele mogelijkheden en dus ook meer ruimte on te variëren qua groente en fruit. In een sap of een smoothie kan je gerust bijf verschillende groentes en fruit stoppen en zo krijg je in één keer ontzettend veel verschillende voedingsstoffen binnen.
– De voedingsstoffen die dat dan zijn hangt af van de ingrediënten. Vitamine zijn, antioxidant en verhoger van weerstand, vind je terug in zwarte bessen, kiwi, citrusfruit en aardbeien, broccoli en spinazie. Vitamine B2 is belangrijk voor je zenuwstelsel en spijsvertering en het houdt je huid en haar gezond. Broccoli, boerenkool en bleekselderij zijn rijk aan B2. Ook vitamine B8 is goed voor je huid en haar, een tekort aan deze vitamine komt haast niet voor. Wil je toch een extra boost aan B8? Dan kan je bloemkool aan je smoothie toevoegen. Energiedipje? Koolhydraatrijk fruit is dan ideaal, zoals kersen, banaan en mango.

image

1+1+1=SAP

Hieronder een aantal recepten van smoothies die allemaal weer hun eigen kracht hebben en geschikt zijn voor diverse situaties of momenten op de dag. Alle smoothies bevatten slechts 3 ingrediënten en zijn dus makkelijk te bereiden.

Voor het sporten

– 1/2 banaan
– 1 rode biet
– 2 kleine appels

Banaan geeft direct energie en rode biet verbetert je uithoudingsvermogen. Voedingsdeskundige Jason Vale vertelt dat het de combinatie is die ervoor kan zorgen dat je 16% van je totale sporttijd langer door kunt gaan.

Bij de eerste tekenen van verkoudheid

– 1 wortel
– 1 sinaasappel
– 2 abrikozen

“Dit trio zit vol met immuunsysteem boostende bètacarotenen. Bètacarotenen stimuleren de productie van witte bloedcellen in het lichaam die infecties tegengaan,” legt Vale uit.

Tegen een kater

– 2 groene appels
– 2 limoenen
– 1 shot tarwegras

John Le Fevre van Frozenwheatgrass.co.uk zegt dat tarwegras voedingsstoffen bevat die helpen je lever te detoxen. De smaak van tarwegras is het beste weg te werken door het te combineren met zoet en scherp fruit zoals bijvoorbeeld limoen en groene appels.

image

Na een grote maaltijd

– 1/2 mango
– 1/2 ananas
– 2 eetlepels yoghurt

“Yoghurt kan ervoor zorgen dat in je lichaam de bacteriën verminderen die verstopping en een opgeblazen gevoel veroorzaken,” aldus voedingsdeskundige Sebastian Pole. Ananas en mango helpen daarnaast de spijsvertering.

Voor een snelle energieboost

– Handvol rauwe spinazie
– 1 gesneden peer
– 1/4 avocado

Voedingstherapeute Naomi Mead vertelt het volgebde: “Deze mix zit vol energie stimulerende vitamine C, B en magnesium. Ideaal om de dag mee te starten of om uit je middagdip te komen.

Als je niet kunt slapen

– 100 ml amandelmelk
– 1 banaan
– 2 eetlepels rauwe havermout

Mead: “Banaan, noten en amandelmelk zijn een bron van een aminozuur genaamd tryptofaan. Je lichaam zet dit om in de slaapverwekkende stoffen serotonine en melatonine.

Ik hoop dat jullie door het lezen van al deze interessant feiten en super inspirerende recepten ook zin hebben gekregen om aan de slag te gaan en heerlijke smoothies te gaan maken. Heb jij zelf nou nog lekkere, smaakvolle en kleurrijke ideeën of recepten wat betreft smoothies en sappen? Zet deze dan vooral in een reactie hieronder zodat wij allemaal ervaren smoothiemakers worden en zijn!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s