Bewegen tijdens je (zon)vakantie

Het moment is dan eindelijk daar, aanstaande vrijdag vertrek ik voor 24 dagen naar het zonnige Aruba. Ik heb er ontzettend veel zin in en heb hier ook maanden naar uitgekeken. Toch vind ik het ook wel lastig, want hoe ga ik dit doen met sporten? Iedereen weet dat vakantie min of meer een synoniem is voor aankomen. Al dat lekkere eten, die heerlijke cocktails en de diverse lokale recepten die je maar al te graag wil proberen (het liefst ook allemaal, tegelijk en heel veel!). Daarom leek het mij leuk om een blog te schrijven over hoe je op vakantie toch lekker kan blijven bewegen om er voor te zorgen dat je én kan genieten én niet (teveel) aankomt.

Iedereen heeft zijn of haar manier van vakantie vieren. Sommige vinden het heerlijk om de hele dag met een goed boek op het strand door te brengen, anderen vinden het weer verfrissend om een meer actieve vakantie te hebben. Ook is er een deel die hier een gezonde combinatie van maakt: de lekkere relax momenten in combinatie met activiteiten en bewegen. Ik zelf kies dan ook voor de optie om deze twee dingen te gaan combineren. Het was een ander verhaal geweest als ik een week op vakantie was gegaan, want dan had ik waarschijnlijk geen enkele vorm van activiteit ondernomen, behalve de beweging van naar mijn mond met allerlei lekkers. Drieënhalve week niks doen vind ik gewoon te veel en daar ga ik ook meer dan spijt van krijgen.

Wat is er nou eigenlijk anders op vakantie als thuis?

Alles! Je routine, of in ieder geval de mijne, veranderd van actief en sporten naar een gigantisch luilekkerland (als ik het toe zou laten!). In het dagelijkse leven ren je heen en weer, je bent druk op je werk en in de avond ga je naar de sportschool. Misschien ben je ook wel regelmatig aan het joggen en in het weekend sla je nog even een balletje met je vrienden op de tennisbaan of speel je nog een hele voetbal wedstrijd. Een actief bestaan met veel beweging dus. Goed zo!  Maar wat doe je tijdens de vakantie? Omdat je het zo druk hebt, ga je tijdens de vakantie 3 weken op het strand liggen? Niet echt slim, want de regelmaat die je in bewegen en sporten had ga je op deze manier voor een heel groot stuk verliezen. Bij thuiskomst moet je dan eerst weer een paar niveaus lager beginnen, wat gewoon ontzettend zonde is van al de moeite en tijd die je er voor de vakantie in hebt gestoken.

Het zou natuurlijk onzin zijn om te zeggen dat je tijdens de vakantie exact hetzelfde moet doen als de dagelijkse werkzaamheden, in een poging om je lichaam niet te veel te ontwrichten. In dat geval zou je geen vakantie meer hebben, want een belangrijk doel van de vakantie is om eens wat anders te doen, in een andere omgeving, om op die manier je hoofd leeg te maken en te ontspannen.

Fanatieke sporter, maar wil ook wel een luie vakantie

Als je een fanatieke sporter bent net als ik, en je bent drie weken lang lui bent, ga je veel inleveren. De conditie en spierkracht wat je met veel bloed, zweet en tranen hebt opgebouwd, zal duidelijk afnemen. Na de vakantie moet je een paar treetjes lager weer beginnen met opbouwen. Als je bijvoorbeeld hardloper bent, hoef je natuurlijk niet lange afstanden te lopen, maar wel regelmatig ongeveer 3 kilometer lopen.

aruba_splash

Op deze manier spreek je toch je duurvermogen aan, terwijl dit prima past in het rustige vakantieritme. Aan de andere kant is sporten tijdens de vakantie helemaal niet erg. In een ander klimaat en een andere omgeving geeft dit een nieuwe dimensie aan deze plezierige bezigheid!

Wat kan je nou allemaal doen op vakantie als het gaat om sporten?

Allereerst is het mogelijk om een lokale sportschool op te gaan zoeken, maar voor de mensen die dit weer ietwat overdreven vinden zijn er natuurlijk nog genoeg andere opties. Twee à drie maal per week 30 à 45 minuten trainen is voldoende om in vorm te blijven tijdens je vakantie.

– De zogenaamde home work outs: ideaal voor vakantie! Buikspieren, squats, push ups, lunges, burpees, etc. zijn allemaal voorbeelden van oefeningen die je altijd en overal kan uitvoeren. Deze oefeningen hoeven niet per se met gewichten, maar om toch fit te blijven kan je deze oefeningen prima uitvoeren met je lichaamsgewicht. Begin je dag hiermee en je hebt boordevol energie de rest van de dag en alle tijd om te kunnen genieten van je heerlijke vakantie! Op mijn blog onder het kopje ‘work outs’ staan ook een aantal leuke varianten die je kan uitvoeren op vakantie.
Touwtje springen! Ik heb mijn springtouw ook al ingepakt en wil eigenlijk toch wel 2 of 3 keer in de week even twintig tot dertig minuten touwtje springen om mijn conditie op peil te houden en even lekker te zweten (ook al zal dit ook wel vanzelf gaan als ik op het strand lig bruin te bakken, maar toch) Daarbij is touwtje springen een ideale full body work out waarmee je je hele lichaam tegelijkertijd aan het werk zet.
Hardlopen. In de vroege ochtend of in de zwoele zomeravond is hardlopen ook een heerlijke actieve bezigheid om te doen tijdens de vakantie. Na of voor een heerlijke ontbijt even een half uurtje over het strand rennen of door de (nog) rustige straten laat jou je dag heerlijk opgewekt en vol energie beginnen. In de avond is het ook lekker, na een luie dag op het strand nog even je lichaam aan het werk zetten om al die versnaperingen van die dag ietwat te verbranden.
Een stevige wandeling over het strand. Iedereen vindt wel de tijd en de gelegenheid om over het strand te wandelen. Het is de meest effectieve manier om vet te verbranden (en om mooi bruin te worden). Plan iedere dag een stevige wandeling van 30 à 45 minuten in – na het ontbijt bijvoorbeeld of voordat je van het strand vertrekt richting je appartement of hotel. Loop met een stevig tempo, zonder te overdrijven. Joggen hoeft niet.

lady_running_beach_news

En voor de echte die hards onder ons: deadliften met je koffer vol stenen of flessen water is natuurlijk ook altijd nog een optie, al denk ik wel dat dit vrij lastig wordt aangezien het niet echt de juiste vormen, afmetingen en houvast heeft als die mooie glimmende stangen en schijven in de sportschool, maar goed alles kan als je maar wil. Maar besef goed: overdrijven is ook een vak!

Algemene tips

Bewegen tijdens de vakantie is dus prima te doen, maar er zijn wel een paar zaken waar je rekening mee moet houden. Hierbij een aantal tips om je vakantie voor te bereiden en tijdens de vakantie:

  • Ook al heb je geen sportieve activiteiten gepland, neem dan in ieder geval je sportschoenen en bijpassende kleding mee. Komt altijd van pas en op deze manier heb je geen excuus om niet te bewegen.
  • Met name als je naar het warme zuiden vertrekt, kun je te maken krijgen met, voor Nederlandse begrippen, extreme hitte. Houd je rustig tijdens de hete middaguren, en ga lekker bewegen in de ochtend of in de namiddag of avond.
  • Bewegen betekent ook vocht verliezen! Drink sowieso, ook al beweeg je maar heel beperkt, flink water om uitdroging te voorkomen. Beperk het drinken van alcohol en koffie in de hitte. Deze dranken bevorderen de uitdroging! Natuurlijk kun je tijdens de zwoele avond wel alcohol nuttigen, mits met mate natuurlijk.
  • Vergeet niet om je goed in te smeren met een zonnebrandcrème die bij je huidtype past. De zon is in de zuidelijke landen behoorlijk feller dan we in Nederland gewend zijn. Als je, zonder een bescherming, aan het zwemmen bent, merk je niet dat je aan het verbranden bent. Maar in de avond zal je er uitzien als een kreeft! Maar dit geld ook voor het sporten, als je gaat hardlopen of mountainbiken smeer je goed in!
  • De auto of een taxi pakken is natuurlijk erg gemakkelijk, maar de fiets is beter. Neem je fiets mee, of huur ter plekke een fiets zodat je lekker actief bent op weg naar je bestemming waar je vervolgens weer lekker kan genieten en relaxen.

Het is niet de bedoeling dat trainen een obsessie wordt tijdens je vakantie, je bent tenslotte op vakantie om uit te rusten en bij te komen van je drukke leven. Maar als je hecht aan je goede vorm en je training niet wilt onderbreken, zijn er – zoals je ziet – gemakkelijke manieren om je lichaam ‘bij te houden’ (naast al het lekkere eten en drinken wat je uiteraaaaaard gaat nuttigen!).

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s