Eet je depressie weg!

En nee, daarmee bedoel ik niet dat je een emotie eter moet worden en nu alle kasten open en leeg trekt! Dat voeding invloed heeft op hoe jij je voelt dat weten we allemaal (hoop ik). Gezonde voeding helpt depressie voorkomen en genezen. Gezonde voeding verlaagt namelijk het risico op een depressie. Van een groep mannen die jarenlang werden gevolgd door Finse onderzoekers, bleven degenen die veel groenten en fruit aten psychisch  gezond.

Vergroot ongezond eten de kans op een depressie?

Voor zo’n verband zijn zeker aanwijzingen. Tot nu toe kwamen die vooral uit onderzoeken waarbij werd gekeken naar wat mensen aten en of zij wel of geen depressie hadden.Oftewel: momentopnames, waardoor het geconstateerde verband tussen voeding en depressie niet echt heel sterk was. In een handvol onderzoeken werden deelnemers gevolgd gedurende enkele jaren en ook dan werd een verband gevonden tussen voeding en depressie.

Promovendus Anu Ruusunen en haar collega’s van de Universiteit van Oost-Finland pakten het uitgebreider aan. Ze volgden meer dan tweeduizend mannen van middelbare leeftijd gedurende gemiddeld dertien tot twintig jaar. Bij aanvang van het onderzoek had geen van de mannen een depressie. Dit was nog steeds het geval bij de mannen die vooral gezond voedsel aten: zij liepen 34 procent minder risico om een depressie te ontwikkelen dan als zij geen gezond dieet zouden hebben gevolgd. Met een gezond dieet bedoelen de onderzoekers vooral groenten, fruit, bessen, volkorenbrood, gevogelte, vis en magere kaas. Uiteraard zijn er meer gezonde voedingsmiddelen maar de bovenstaande voedingsmiddelen aten de gezonde mensen uit het onderzoek vooral.

9b4ffbd1c2ebd57c_w660

Een gezond voedingspatroon helpt niet alleen om depressie te voorkomen maar verhelpt die misschien ook als de depressie eenmaal toch de kop heeft opgestoken. Bij mensen met een klinische depressie zien de onderzoekers namelijk een vermindering van de depressieve symptomen na een verandering van dieet. De onderzoekers volgden een groep van 69 mensen die hun voedingspatroon aanpasten. 21% van hen hadden aanvankelijk ernstige symptomen van depressie. Na drie jaar een gezond dieet te hebben gevolgd, kampten nog geen 16% nog met ernstige depressiesymptomen. Dit is dus een daling van ruim een kwart in vergelijking met de beginsituatie.

Foliumzuur

Er zijn een paar specifieke voedingsstoffen aan te wijzen die een belangrijke rol spelen in de geestesgesteldheid van mensen. Zo is uit meerdere onderzoeken gebleken dat foliumzuur de kans op een depressie verkleint. Dit is een vitamine die gevormd wordt na het eten van bijvoorbeeld groene groenten, volkorenproducten, vlees en zuivel.

Het gevaar van suiker

Suiker is een grote boosdoener: wie er veel van consumeert, loopt een groter risico op het ontwikkelen van een depressie. Niet alleen krijgen mensen suiker binnen door dit te roeren door de thee of de koffie, maar ze consumeren het ook dankzij desserts, snacks en het drinken van frisdranken. Niet alleen suiker, maar ook andere voedingsmiddelen vergroten de kans op een depressie. Mensen die veel worsten, croissants, gebakken aardappelen, friet en ander bewerkt voedsel eten hebben 41 procent meer kans op het ontwikkelen van een depressie.

Koffieleutjes

De onderzoekers stellen ook een verband vast tussen koffieconsumptie en een verlaagd risico op depressie. Opmerkelijk, aangezien uit twee eerdere onderzoeken juist bleek dat mensen die geen koffie drinken psychisch gezonder zijn. De discrepantie wordt vermoedelijk veroorzaakt door het feit dat de Finse onderzoekspopulatie alleen uit mannen bestond, terwijl de eerdere koffieonderzoeken alleen maar onder vrouwen werden verricht. De eerdere onderzoeken waren een Australisch en een Amerikaans onderzoek. Al langer is bekend dat mannen en vrouwen fysiek verschillend reageren op externe invloeden. De onderzoekers geven toe dat hun bevindingen lastig te generaliseren zijn naar de gehele bevolking omdat zij alleen mannen hebben gevolgd.

Fruits and vegetables

Artsen en psychiaters

Ruusunen vindt dat artsen meer rekening moeten houden met het voedingspatroon van mensen met een depressie. ‘Voeding is niet de enige risicofactor met betrekking tot depressie en waarschijnlijk ook niet de belangrijkste’, zegt de onderzoeker. ‘Niettemin is het belangrijk om te erkennen dat er mensen zijn die baat hebben bij een aanpassing van hun voedingspatroon, bij meer fysieke activiteit, een goede nachtrust en een betere omgang met stress.’ Uit haar onderzoek blijkt namelijk niet alleen dat gezond eten een depressie waarschijnlijk op afstand houdt, maar ook dat mensen die bijvoorbeeld meer bewegen, hun stemming zien verbeteren.

Een groot probleem is nog dat mensen met een depressie de neiging hebben om maaltijden te nuttigen die onvoldoende voedzaam of ongezond zijn. Hiermee is de kans groot dat een depressie daardoor wordt onderhouden of zelfs negatief wordt beïnvloed!!

Een goed gevoel begint bij een goede gezondheid!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s