Banana benefits

De banaan, wie kent hem niet? Een banaan is een karakteristieke licht gekromde langwerpige vrucht met een gele, groene en soms zelfs rode schil. Een banaan komt van de bananenboom. Deze boom is in werkelijkheid echter een kruidachtige plant. Een banaan wordt standpuntafhankelijk tot zowel de vruchten als de groenten gerekend. Lekker verwarrend die banaan. Ach ja… veel mensen vinden bananen gewoon erg lekker. De vraag is alleen: zijn ze ook gezond? En zo ja, waarvoor zijn ze zoal gezond?

Bananen hebben uiteenlopende voedingskundige waarden. Hierbij alle voordelen van bananen voor de lichamelijke gezondheid:

  • Bananen leveren veel vitamines, mineralen en spoorelementen. De belangrijkste hiervan zijn: vitamine B3, B6, A en C en kalium, magnesium, fosfor, ijzer, tryptofaan en selenium.
  • De gemiddelde banaan weegt plusminus 150 gram. 100 gram verse banaan bevat gemiddeld 100 calorieën. Oké, dit is erg veel voor fruit, maar dat zegt niks. In een Mars zitten er bijna 5 keer zoveel! Dus maak je vooral niet dik.
  • Een banaan bevat relatief veel (voedings)vezels. Vezels zijn plantaardige deeltjes die grotendeels onverteerd je lichaam verlaten. Vezels zijn cruciaal voor een goede darmwerking en zijn van positieve invloed op de algehele lichamelijke gezondheid.
  • Bananen zijn sportfruit bij uitstek. Een banaan bevat veel, maar meerdere soorten koolhydraten. De aanvoer van suikers is hierdoor gelijkmatig en energie wordt langzaam verdeeld over het lichaam. Zodoende kun je langdurig blijven presteren. Ook de B-vitaminen, kalium en magnesium van bananen zijn belangrijk bij het sporten.
  • Een banaan bevat veel kalium. Kalium is mede verantwoordelijk voor de vochtbalans, de bloeddruk, de zenuwprikkeling en de spierstofwisseling. Kalium zit in bijna alle plantaardige voeding, dus dit is geen reden om een tros bananen te eten.
  • Een banaan is een puur natuur preventief medicijn tegen virale infecties zoals verkoudheid en griep.
  • Een banaan werkt dankzij serotonine als een natuurlijk antidepressivum. Overigens met een minimale werking.
  • Bananen werken (net als o.a. yoghurt) zuurremmend. Ze hebben een kalmerend effect op het maagzuur en kunnen dus werkzaam zijn tegen brandend maagzuur en misselijkheid.
  • Bananen zijn makkelijk mee te nemen en te consumeren, leveren relatief veel energie en worden snel verteerd. Ze worden niet voor niets veel in babyvoeding ebruikt.
  • Een banaan bevat erg weinig vet.

Bananen werken geneeskrachtig. Het is, naast al het bovengenoemde, ook goed voor je lever, inheemse spruw, tegen diarree, acute verteringsmoeilijkheden, dikke darm ontsteking, ondergewicht, ideaal voor kindervoeding, vochtafdrijvend en nog veel meer!

Er worden veel grappen gemaakt over het feit dat mensen uitglijden over bananenschillen en ellendige blauwe plekken oplopen hierdoor. Tevens is het juist zo dat bananen helpen bij het verminderen van roodheid en zwellingen en zelfs ontstekingsremmend werkt. Dus je kan er blauwe plekken van oplopen, maar het helpt ook dit te genezen.

bananenhart

Doordat bananen een ontstekingsremmende werking hebben helpen ze ook goed tegen oneffenheden en puistjes en het helpt de structuur van de huid te verbeteren waardoor je een egale teint krijgt.

Bananen bevatten heel veel vezels en zorgen ervoor dat het allemaal gesmeerd loopt in je darmen. Ze bevatten veel voedingsstoffen en zijn dan ook een echte energieboosters. Heel goed tijdens een intensieve training, ook mede door de suikers die zich bevinden in de banaan. Een banaan bevat ongeveer 100 calorieën en wordt door het lichaam snel opgenomen, weinig vet en dus een prima tussendoortje of onderdeel van je ontbijt.

Vaak krijg je toch wel de vraag: hoeveel bananen mag je dan eten per week, aangezien het niet een voedingsmiddel is met weinig suikers of een minimaal aantal calorieën. Wat verwacht je van mij als je deze vraag stelt? Als ik zeg ‘je mag er maar 3 per week, maximaal’, waarop is dit gebaseerd? Wat weet ik van jouw lichaamssamenstelling? Wat als jij een man bent met een vetpercentage van 10% en een BMI van 26 (dan ben je dus zowat hulk). Of wat als je een heel klein tenger vrouwtje bent van 1.52m? Train je veel of hang je alleen maar  op de bank? Wat als ik inderdaad zeg dat je er 4 mag eten per week en je hebt er op dinsdag al 4 op. Ga je dan de rest van de week geen bananen meer eten maar nog wél zakken snoep, chips, ijsjes en chocolade? Maar goed, je hebt je wel netjes gehouden aan de richtlijn van 4 bananen per week, topper! Uhm nee… Dus, laten we geen restricties leggen op groente en fruit. Oja, en laten we altijd nog realistisch blijven; 25 bananen op één dag? Hmmm.. Dat ook weer niet natuurlijk!

wpid-voordelen-van-banaan.jpg

De banaan zelf is erg gezond, maar het blijft niet bij de banaan zelf alleen! Wist je dat de bananenschil ook heel waardevol is?

In de banaan vind je allerlei belangrijke voedingstoffen zoals mineralen en vitamines. Natuurlijk is dit niets nieuws voor je, maar wist je dat de schil van een banaan ook boordenvol belangrijke voedingstoffen zit?

De bananenschil kan je voor van alles gebruiken, dus gooi de schil niet meer weg als je volgende keer een banaan eet! Vreemd? Nee hoor, het is alleen maar goed om een bananenschil te gebruiken! Maar waar kan je de schil dan voor gebruiken?

Voor de buitenkant

De schil bevat flinke hoeveelheden kalium en een aantal anti-oxidanten en mineralen die ervoor zorgen dat de huid zich van nature herstelt. Het is dus niet verwonderlijk dat bananenschillen vaak worden gebruikt als middelen tegen allergieën, insectenbeten,  blauwe plekken en een geïrriteerde huid. Het kalmeert de huid en helpt tegen roodheid, zwellingen en jeuk. Massereren met de binnenkant van de schil en de huid kalmeert.

Ook kan je heel goed je tanden bleken met de schil van een banaan. De schil bevat namelijk ook stoffen zoals mangaan, magnesium en dit in combinatie met de kalium werken als een doe-het-zelf middel voor tandenbleken. Net als een aardbei (die helpen ook bij het tandenbleken) gebruik je de schil simpelweg door de binnenkant hiervan gedurende 2 minuten over je tanden te wrijven.

Happiness is, eating a banana and use the peel for different kind of healthy things!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s