Peanut butter

In Nederland wordt er veel pindakaas gegeten, we zijn er dol op! Sommige mensen zijn er naar eigen zeggen zelfs aan verslaafd. Ook ik hou er van om zo nu en dan pindakaas te eten, maar is het nu een gezonde of een ongezonde verslaving? Hoe zit dat nou precies?

Eigenlijk is de naam pindakaas heel vreemd, want het heeft helemaal niks met kaas te maken. Alleen in Nederland wordt deze term gebruikt, pindakaas heet pindakaas omdat boter in Nederland een beschermde naam is. Eind jaren ’40 is daarom besloten pindaboter om te dopen tot pindakaas.

Pindakaas is doorr de Canadees Marcellus Gilmore Edson in 1884 voor het eerst gepatenteerd. Wij Nederlanders mogen dan gek zijn op pindakaas, maar de Amerikanen kunnen ook echt niet zonder! In Amerika is het zelfs op 24 januari pindakaasdag, oftewel Peanut Butter Day. Of pindakaas nou ongezond of gezond is, is erg lastig en zoals meestal het geval is, zijn er zowel voor- als nadelen.

image

Wat bevat pindakaas nou eigenlijk waardoor de voedingswaarde zo hoog ligt?
– gezonde vezels voor de darmen
– veel vitamines zoals vitamine E en B3
– zeer hoge doses mineralen zoals magnesium, mangaan en fosfor
– ijzer, selenium, zink en kalium (behoorlijk wat)
– antioxidanten zoals p-coumaric acid en resveratrol
– een klein beetje CoQ10 voor meer energie
– beta-sitosterol dat bekend staat als een antikankerstof
– omega 9, dat het cholesterol kàn verlagen

Ook is pindakaas erg rijk aan eiwitten. Behakve lysine is het een redelijk compleet eiwitprofiel. Als losse bron van eiwitten is het niet geschikt, want lysine is een essentieel aminozuur. Om van de eiwitten van pinda’s te kunnen profiteren zal je het met een andere bron van eiwit moeten combineren. Je zou bijna zeggen dat een pinda dus een ideaal voedingsmiddel is, maar dat is het nu ook weer niet. Pinda’s bevatten namelijk ook: acrylamide (kankerverwekkend en ja dat is bewezen!) door het bakken, de ongezonde schimmel aflatoxines, Omega 6 wat ontstekingen in ons lichaam kan aanjagen, goitrogenen die de werking van de schildklier kunnen onderdrukken, lectines in de vorm van pinda-agglutinine (bevordert bloedklontering) en oxalaten die in de nieren kunnen kristaliseren.

image

Oftewel, goede en slechte kanten van pindakaas. Er zijn wel wat onderzoeken te vinden naar pindakaas en welke invloed het heeft op onze gezondheud, maar die zeggen lang niet altijd iets. Wel is er onderzoek gedaan naar pindakaaa en diabetes type 2 onder 83.818 Amerikaanse vrouwen. Het bleek dat de pindakaaseters 21% lagere kans op diabetes hadden als ze regelmatig pindakaas aten. Dit komt waarschijnlijk doordat pindakaas arm is aan suiker, maar wel rijk aan vet en eiwit. Als je kiest voor light pindakaas, eet je wel echt (bijna) pure suiker, je merkt ook dat deze light pindakaas veel meer een zoete smaak heeft dan een echte pinda smaak. Als je stopt met het eten van pindakaas en weer overschakelt op suikerrijk beleg, dan is de kans groot dat je later met diabetes te maken krijgt. En daarbij te bedenken dat brood de bloedsuikerspiegel sneller laat stijgen dan suiker zelf! De glycemische index van brood is 78 en die van suiker zelf ‘maar’ 65.

Pinda’s groeien onder de grond en zijn peulvruchten. De pinda is een peulvrucht en heeft daarmee bepaalde antinutrienten die de gezondheid van de darm kunnen aantasten bij mensen die daarvoor gevoelig zijn. Pinda’s worden gebrand en daarbij komt acrylamide vrij, deze stof is aangemerkt als kankerverwekkend en komt bij alle verhittingsprocessen van levensmiddelen vrij. Denk hierbij aan de korst van je brood of de goudgele laag van je patat! Het geeft een heerlijke geur en aroma, maar er zijn echt betere dingen te verzinnen voor je gezondheid. Na het branden worden de pinda’s gemalen, de vetzuren komen hierdoor vrij waardoor deze kunnen oxideren. Zorg dus altijd voor verse pindakaas.

NU.nl publiceerde eons 2014 een artikel dat meldde dat de dry roasting methode van pinda’s het risico op een pinda-allergie kan vergroten. Producenten kiezen vaker voor dry roasting, omdat dit sneller en goedkoper is. Bij dry roasting loopt de temperatuur op tot zo’n 170 graden, maar het is beter om dit te doen bij een maximale temperatuur van 42 graden, maar dit kost veel meer tijd en is voor de producenten dus ook veek duurder. Kies overigens in de winkel altijd voor noten of pinda’s die niet zijn gebakken, want in olie gebakken noten bevatten zeer veel geoxideerde vetten van de ontstekingsbevorderende Omega 6.

image

Het oordeel

Of er een absolute waarheid is over pindakaas en of dit nu wel of niet gezond is, weet ik niet. Ik geef daarom mijn eigen visie hierop en ik denk dat het zeker wel gezond is om af en toe pindakaas te eten, maar het is ook weer ongezond genoeg om dit echt elke dag te eten. Op vetrijk voedsel hebben wij geen rem, dat is gewoon evolutionair geprogrammeerd in ons systeem. Probeer ook eens biologische pindakaas met wat zeezout.

Daarnaast altijd wegblijven bij gehydrogeneerde vetten, te herkennen aan ‘gedeeltelijk gehard plantaardig vet’. Deze zijn zeer ongezond, maar helaas verkopen supermarkten veelal pindakaas die aangelengd is hiermee. In light pindakaas hebben ze het vet vervangen door suiker en daar schiet je dus ook helemaal niks mee op.

Naar mijn idee is notenpasta de beste keuze, dit is afkomstig van ongebrande noten. Een voorbeeld van notenpasta is witte amandelpasta of witte cashewpasta. Deze missen de acrylamide en zijn daardoor wel wat minder lekker qua smaak als de ‘normale’ pindakaas. Als je toch voor lekker wil gaan, kies dan voor hazel-, amandel- of cashewpasta, dit is namelijk notenpasta van gebrande noten en die zijn altijd nog beter dan de pindakaas die je in de supermarkt koopt!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s