Eiwitten en spiermassa

Voor het ontwikkelen van spiermassa  zijn  eiwitten  erg belangrijk! Eiwitten kan je binnenkrijgen door eten of drinken.  Voor een optimale spierontwikkeling  heb je ongeveer 1.5 tot 2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht  nodig. Dit is niet goedkoop en zal je ook regelmatig  je keuken eens een bezoekje  moeten brengen.  Eiwitshakes zijn dan natuurlijk  enorm tijdbesparend en makkelijk mee te nemen naar waar je dan ook heen moet.

Wat zijn eiwitten?

Eiwitten zijn moleculen die bestaan uit ketens van aan elkaar gekoppelde aminozuren. Je hebt drie macronutriënten: eiwitten, koolhydraten en vetten. Alledrie erg belangrijk! De functie van eiwitten in ons lichaam zijn onder andere de opbouw voor de celstructuur (opbouw en herstel van spiermassa). Al onze  cellen  in ins lichaam zijn opgebouwd  uit eiwitten. Ook zorgen de eiwitten voor essentiële  functies als de transport van voedingsstoffen, aanmaak van lichaamseigen  stoffen en vertering.

Vaak wordt er gesproken  over proteïne: dit zijn eiwitten!

image

Voeding of supplementen?

Het is belangrijk  dat jij voor jouzelf  duidelijk in kaart brengt hoeveel eiwitten je dagelijks  nodig hebt als persoon of groei van spiermassa. Spiermassa is niet alleen voor de hulken onder ons, maar voor een ieder die ook maar ietwat traint spreek je al van spieropbouw. De meesten van ons zullen niet voldoende eiwitten binnenkrijgen op een dag. Het is daarom van belang om huidige voedingsmiddelen  in te wisselen voor eiwitrijke maaltijden of producten en dat eventueel aanvullen met de relatief ‘goedkope’ eiwitshakes. Als je bankrekening en tijd het toelaten wil ik je adviseren je dagelijkse eiwitten aan te vullen met bijvoorbeeld extra kip, tonijn, rundvlees of andere vlees/vissoorten, eieren en noten die veel eiwitten bevatten.

Welke eiwitshakes kan je het beste nemen?

Ik hoor jullie denken: ja heel leuk die eiwitshakes maar welke moet ik nemen want er zijn zoveeeeeel. Ik hoop namelijk dat jullie inzien  dat eiwitshakes niks te maken hebben met anabolen of iets in die richting. Je huidige voedingspatroon heeft gewoon simpelweg een aanvulling nodig als het gaat om eiwitten.

Isolaat isolaat isolaat!

Je hebt keuze om concentraat of isolaat eiwitten te kooen. De isolaat eiwitten worden door je lichaam makkelijker opgenomen, hebben een hogere biologische waarde, is puurder van vorm en bezit minder koolhydraten en vet dan de concentraat eiwitten. Het nadeel is alleen dat isolaat eiwitten een stuk duurder zijn. En dan moet je kiezen uit welke bron je de isolaat (of concentraat) eiwitten moet gaan kopen.

Whey protein

Het meest gekochte  en voordeligste eiwit is de whey protein. Het lichaam kan dexe snel opnemen en het is ideaal om na een training te gebruiken.

Caseïne eiwit

Caseïne eiwit is een eiwit dat traag wordt opgenomen door je lichaam. Caseïne is aan te raden om voor het slapen in te nemen. Doordat je dit neemt voor het slapen heb je de hele nacht een gereguleerde afgifte van aminozuren.

Soja eiwit

Als je vegetariër bent raad ik je aan om te kiezen  voor soja eiwit. Dit zal je als enige plantaardige eiwitbron in deze lijst een schuldgevoel besparen. Het is daarnaast ook nog één van de weinige complete eiwitbronnen die gewonnen wordt van planten.

image

Voordat je dus massaal eiwitten begint te consumeren is het belangrijk dat je weet wat je eet en dat je weet wat jij nodig hebt. Hou er rekening mee dat eiwitten ook calorieën bevatten, 1 gram eiwit bevat namelijk 4 kilocalorieën. Ook een teveel aan eiwitten is niet goed, want als je niet traint en wel veel eiwitten inneemt wordt je een soort Michelin poppetje en dat willen we natuurlijk niet!

Ook al ben je een Hulk, het is naast het consumeren van eiwitten belangrijk om te trainen zodat je spiermassa gaat opbouwen.

Extra eiwitten kan je dus halen uit supplementen zoals eiwitshakes, maar het hoeft niet als je een echte keukenprins of prinses bent en het liever doet aan de hand van ‘normale’ voeding. En daarbij is tijd ook geen onmisbare factor!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s