Onbijten: de keuze is reuze!

Toen ik vanmorgen op school kwam vroeg mijn lieve klasgenootje Marijke of ik misschien ook wat inspiratie voor haar had als het gaat om ontbijten. Zij mag namelijk geen koemelk, sojamelk, geitenmelk, etc. Dus ik dacht laat ik mijn blog van vandaag eens wijden aan het ontbijt. Er zijn namelijk zoveel gezonde, voedzame en lekkere dingen die je kan eten als ontbijt alleen voor veel mensen is het ontbijt een groot probleem.

Een goed ontbijt geeft je een gezonde start van de dag. Het zet je darmen aan het werk en door te ontbijten krijg je energie door om de dag lekker te beginnen. Daarnaast levert het de nodige voedingsstoffen. Daarnaast is ontbijten heel erg belangrijk. De eerste maaltijd van de dag is niet zomaar bedacht. Ons lichaam heeft het ’s nachts zonder eten moeten doen en om goed te kunnen functioneren en presteren hebben we na het opstaan weer voeding nodig.

Een ontbijt zorgt ervoor dat we ons goed kunnen concentreren op het werk of op school. Ook zet een goed ontbijt de darmen aan het werk. Wie ontbijt, krijgt veel gemakkelijker alle voedingsstoffen binnen die dagelijks nodig zijn. Onderzoekers hebben de kwaliteit van de voeding van ontbijters en niet-ontbijters vergeleken. Mensen die ontbijten, krijgen meer vitamines en mineralen binnen. Zij komen dichter in de buurt van de aanbevelingen van voedingsdeskundigen voor vitamines, mineralen en voedingsvezel.

Uit onderzoek is tevens ook gebleken dat mensen die ontbijt beter op gewicht blijven dan mensen die deze maaltijd overslaan. Met regelmaat eten is belangrijk om op een gezond gewicht te blijven. Elke dag ontbijten zorgt dat je er de rest van de dag tegenaan kan. Wie niet ontbijt, compenseert dat vaak later op de dag met extra’s, zoals snoep of koek. Daarin zitten meestal veel calorieën en relatief weinig vitamines en mineralen. Het is dus echt belangrijk om je dag te beginnen met een goed en voedzaam ontbijt!

Een gezond ontbijt

Schud je spijsvertering wakker! Mensen die hun ontbijt overslaan, hebben vier keer zoveel kans om te dik te worden als mensen die ’s ochtends wel eten. Ontbijten schudt je spijsvertering wakker. Wat kun je het beste eten om van de positieve effecten te profiteren?

Begin de dag met een voedingsstoffenboost. Wetenschappers van Harvard benadrukken dat de voordelen van ontbijten alleen gelden als je kiest voor een vezelrijk menu. Om lang een verzadigd gevoel te houden is het belangrijk dat je producten eet die rijk zijn aan voedingsvezels. Dat is vooral volkorenbrood . Bruin- en meergranenbrood zijn ook goede keuzes. Als brood volkoren is, staat dit op de verpakking. Ik zelf ben niet zozeer een voorstander van brood en ik eet het ook bijna nooit.

brood2-900x419

Brood gezond of niet?

Als je naar de glycemische index van brood kijkt, scoort het niet echt gunstig. Voeding met een lage glycemische index zorgt voor een stabiele bloedsuikerspiegel terwijl voeding met een hoge glycemische index pieken veroorzaakt, wat weer in verband wordt gebracht met overgewicht. En brood, in het bijzonder wit brood, behoort tot de producten die de bloedsuikerspiegel flink laten schommelen. Door de vezels scoort volkorenbrood hier iets beter.

Dan zijn er nog de berichten dat brood vroeger ambachtelijker, langzamer werd bereid. Hierdoor kregen de, in de buitenste lagen van het graan aanwezige, fytaten de tijd om afgebroken te worden. Fytaten binden belangrijke mineralen als calcium, ijzer en zink aan zich waardoor deze niet door het lichaam kunnen worden opgenomen. Volkorenbrood bevat meer fytaten dan bruin en wit brood. En natuurlijk zitten er in brood ook gezonde stoffen. Vooral volkorenbrood, waarbij de hele graankorrel wordt gebruikt, levert vitamine B, antioxidanten orthofenolen, veel vezels en mineralen (die waarschijnlijk niet geheel worden opgenomen door de fytaten).

Als je dus alles een beetje op een rijtje zet, kun je een paar conclusies trekken. Als je niet allergisch bent voor gluten en geen problemen hebt met je bloedsuikerspiegel, dan kun je met een gerust hart brood eten. Met mate natuurlijk als je niet te veel wilt aankomen. Wissel donker volkorenbrood eens af met wat lichter brood en tarwebrood eens met andere graansoorten. Als je voor echt gezond wilt gaan dan kies je voor zuurdesembrood en speltbrood. Of nog beter speltzuurdesembrood. Hiervoor zul je wel naar een natuurvoedingswinkel moeten gaan.

Je kan dus wel brood eten als ontbijt, maar ik zou je dan wel de tip mee willen geven om tijdens de lunch iets anders te consumeren om er op die manier voor te zorgen dat je gewoon niet te veel aankomt! Daarnaast is het erg belangrijk je beleg zorgvuldig uit te kiezen en ook te variëren. Kipfilet, smeerkaas, halvajam, gebakken of gekookte ei en rookvlees zijn mijn favorieten en als ik voor kipfilet kies dan maak ik dat af met avocado!

Zuivelproducten en granen

Je kunt ook ontbijten met producten als muesli of havermout. Kies liever niet voor krokante muesli of andere ‘fantasie’ ontbijtgranen, want daar zit vaak veel suiker in. Ga maar eens langs de Ekoplaza, de wereld aan keuze als het gaat om producten die je met melk, yoghurt of kwark kan eten! Als je kiest voor zuivel in de ochtend zal ik wel altijd voor magere of halfvolle producten kiezen omdat deze gewoon veel minder vetten en suikers bevatten als de volle variant. Probeer ook eens geitenkarnemelk of geitenyoghurt uit, ik heb het zelf onlangs voor het eerst gehad en ik vind het echt heerlijk en de smaak is ook compleet anders als die van de zuivelproducten die van koemelk gemaakt zijn.

Daarnaast is griekste yoghurt ook erg lekker om je dag mee te beginnen, let er wel op dat je dit koopt met zo min mogelijk vet erin. Je kan het eten met rauwe noten zoals cashewnoten, hazelnoten, macademianoten en walnoten (dit geldt trouwens ook voor de yoghurt en kwark). Een enigszins ‘zoete’ toevoeging hieraan kunnen gojibessen zijn of bijvoorbeeld bramen, frambozen of blauwe bessen. Ook een banaan hieraan toevoegen is echt een aanrader! Zuivel, noten en fruit: een voedzaam en gezond ontbijt.

noten-detox

Havermout: gezond, glutenvrij en lief voor de lijn!

Oats of ook wel havermout zit vol met vezels en is ook zeer zeker een goede maaltijd om je dag mee te beginne. Zoals ik hier boven ook al zei, je lichaam heeft de hele nacht geen voeding gehad en heeft in de ochtend echt een boost nodig om de rest van de dag optimaal te kunnen presteren en functioneren. Doordat havermout zoveel oplosbare vezels bevat, kan het lekker opzwellen en houdt het de maag lang ‘vol’. Daarom is het zo’n geschikt ontbijt om de ochtend zonder knorren door te komen. De koolhydraten in havermout worden langzaam opgenomen, zodat er geen snelle piek ontstaat in het bloedglucosegehalte en de energie langzaam wordt afgegeven aan het bloed. Je kan havermout bereiden met water of melk, maar aangezien niet iedereen melk kan of mag consumeren is amandelmelk of kokosmelk ook echt een uitkomst en nog lekker ook!

Je kan dit eten met bijvoorbeeld stukjes appel, kaneel en sesamzaadjes, maar ook met een gebakken ei is het echt super lekker! Of warme havermout met blauwe bessen, kaneel en vlaszaad. En nog even terugkomend op de effecten van rauwe cacao: mix dit ook eens door je havermout voor een smaaksensatie!

Fruit als ontbijt!

Ik begin mijn dag ook regelmatig met gewoonweg een kom vol fruit. Stukjes banaan, appel, aardbei, kiwi of peer. Fris en fruitig de dag beginnen met een heerlijke kop groene of brandnetel thee erbij. Ik ben namelijk echt een fruit eter en ik geniet daar ook echt van, dus als je echt geen zin in brood of havermout hebt kan je altijd nog je hele fruitla plunderen.

Gezond Fruit

Last but not least: smoooooothies!

Zorg dat je ontbijt alle goede voedingsstoffen bevat: Eiwitten, koolhydraten en goede vetten. Kies je gezonde producten dan zul je ook voldoende vitamines en mineralen binnen krijgen.

De ingrediënten:
– fruit (1 stuk is voldoende)
– vezels (havermout, bambix, muesli of brinta)
– eiwitten (mager zuivelproduct: yoghurt, kwark, kokosmelk, amandelmelk, etc.)
– gezonde vetten (noten)

Gooi dit alles in de blender en tadaaaa daar is je smoothie! Maar je kan natuurlijk ook kiezen voor een smoothie met groenten: banaan, bleekselderij, spinazie en peer of komkommer, bleekselderij, ananas en munt. Eigenlijk kan je hier zoveel mee variëren als je zelf maar wil, maar denk er gewoon goed om dat het de nodige voedinsstoffen levert die jij nodig hebt om je dag goed te beginnen en dat je niet rond 10 uur lekkere trek krijgt en je grijpt naar koekjes en andere rotzooi wat niet gezond is!

Zoals de titel al aangeeft: er is zoveel keuze als het gaat om ontbijten, maar het is belangrijk dat jj datgene vindt wat bij jou past en wat je met plezier en zonder tegenzin eet in de ochtend. Het is zo belangrijk om te ontbijten en voor de mensen die dat niet doen: alsjeblieft begin er vanaf morgen mee!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s