Lekker afvallen met chocolade!

Pure chocolade kan vele gezonde effecten hebben op je gezondheid. Raar eigenlijk, want chocolade is toch helemaal niet gezond? Of valt dat eigenlijk allemaal wel mee? En waarom is pure chocolade dan beter dan melk chocolade?

Als ik het over pure chocolade heb, dan heb ik het wel over gezonde pure chocolade. Gezonde pure chocolade bevat geen chemische vetten, stoffen en geraffineerde suiker, door koudpersing blijven de 300 natuurlijke stoffen van cacao praktisch allemaal behouden, gezonde chocolade wordt gezoet met bessen (açai- en blauwe bessen), het is geschikt voor veganisten en diabetici en het is 100% fair trade.Chocolade heeft een typische heerlijke smaak, waarvan weinig mensen weten dat deze eigenlijk afkomstig is van de cacaoboon die van deze planten af komt. Omdat de cacaoboon van een plant komt, bevat deze diverse voordelen die we ook in sommige soorten groenten vinden. Sterker nog: cacao is superieur ten opzichte van vele soorten ‘gangbare’ groenten.

De voordelen van cacao nemen vorm aan in antioxidanten, een stof die afgeleid wordt van een substantie die flavonoïden heet. Het doel van deze antioxidanten, is het lichaam te beschermen van vrije radicalen om het verouderingsproces tegen te gaan. Een groot aantal van deze antioxidanten kan men terugvinden in pure chocolade, met een zo’n hoog mogelijk cacao percentage. Flavonoïden zitten niet alleen in cacaobonen, maar ook in thee, peulvruchten, rode wijn. Gezonde pure chocolade bevat de hoogste concentraties flavonoïden.

Rauwe cacao is goed voor je hart. Een kleine hoeveelheid rauwe cacao per dag zal je helpen jouw cardiovasculair stelsel intact te houden. Je hart zal beter functioneren dan voorheen en je lichaam zal meer in balans zijn. Als het over je hart gaat, zijn er twee voordelen die rauwe cacao te bieden heeft: goed voor de bloeddruk en het cholesterolgehalte.

Pure chocolade-eters lopen zelfs minder risico zouden op een hartinfarct, beroerte en diabetes dan mensen die dit niet of nauwelijks eten. Dit is bevestigd door een studie, deze studie toonde aan dat personen die regelmatig pure chocolade consumeren minder risico lopen dan mensen die weinig pure chocolade eten.

Heeft chocolade enig voordeel voor je gezondheid? Enkele recente studies en onderzoeken tonen aan dat dit inderdaad het geval is. In feite zijn heel wat chemicaliën die zich in chocolade bevinden goed voor mensen hun gezondheid. Daarom doet deze ontdekking de mythe dat ‘hetgeen er lekker uitziet en lekker smaakt, slecht is voor de gezondheid’ de das om.

chocolade

De voordelen zijn het grootst bij cacao, pure chocolade en chocoladeproducten die zo weinig mogelijk bewerkt zijn. Naast koper en magnesium (die helpen om de bloeddruk en hartslag te stabiliseren), bevatten ze ook vitamine P, het goedje dat je tevens terugvindt in antioxiderende groene thee. Zoals jullie waarschijnlijk reeds weten, zijn anti-oxidanten goed voor de gezondheid. Ze zorgen namelijk voor een reeds voordelen, zoals:

– Verbeterde circulatie
– Lagere bloeddruk
– Stimuleert de nieren en verbetert de vertering
– Helpt patiënten met geen eetlust, nierstenen of anemie
– Verbetert de endothele functies, gezond endotheel regelt met grote precisie wat het wel en niet doorlaat.
– Beschermt tegen vrije radicalen en andere vernietigende moleculen, die ervoor gekend staan beroertes en hartziekten te veroorzaken
– Minder sterfgevallen met betrekking tot hartziekten

Ondanks de talrijke voordelen van cacao, moet je wel opletten welk type cacao (en de hoeveelheid) je consumeert. Alles dat wordt gegeten in TE grote mate, is slecht voor de gezondheid, dus ook cacao. Zo zijn chocoladeproducten zoals snoeprepen echt caloriebommen, ze bevatten enorm veel suiker en vet. Gezondere types zijn pure chocolade, cacao (bonen), rauwe cacao (poeder) en elke andere vorm van minimaal bewerkte chocoladeproducten.

Dankzij talrijke onderzoeken en ontdekkingen weten we nu dat cacao zelfs zeer gezond is voor onze gezondheid. Er zijn namelijk heel wat gezondheidsvoordelen verbonden met cacao, die een positieve invloed hebben op diegenen die het consumeren. Dit geldt nog meer wanneer mensen ervoor kiezen om cacao op een intelligente manier te consumeren.

Als je wil afvallen, maar nog wel lekker zo nu en dan chocolade wil eten dan kan je beter kiezen voor pure chocolade dan voor bijvoorbeeld melkchocolade. En dat is niet alleen wegens de reden dat pure chocolade positieve invloed heeft op gezondheid, maar ook omdat pure chocolade je er bij helpt om af te vallen. Melk chocolade bevat minder calorieën dan pure chocolade, maar het is puur wegens het feit dat pure chocolade maarliefst 70% cacao bevat en melk chocolade over het algemeen zo rond de 30% en juist die cacao draagt bij aan gewichtsverlies.

Om dus antwoord te geven op de vraag of pure chocolade nou gezond is ja of nee, ik ben van mening dat als je dus de goede pure chocolade of rauwe cacao consumeert het echt geen kwaad kan. Je moet daarbij wel op letten dat je niet overdrijft in de hoeveelheden die je consumeert. Alles waar TE voor staat is niet goed en dat geld ook voor pure chocolade ondanks alle positieve effecten die het heeft op onze gezondheid. Maar af en toe eens even lekker genieten van een stuk pure chocolade kan dus zeker geen kwaad!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s