Reinig je lichaam!

Ik ben sinds gisteren begonnen met een 10 daagse detox kuur en ik merk dat veel mensen aan mij vragen wat het is, waarom ik het doe en waar het goed voor is. Weer een ideetje voor mijn blog!

Detoxen lijkt een beetje het nieuwe modewoord. Veel mensen gaan af en toe ‘een dagje detoxen’ of onderwerpen zich zelfs aan een 1 of 2 weken durend detoxprogramma. Maar wat is detoxen eigenlijk en wat doet dat met je lijf? En wanneer is detoxen goed en wat moet je vooral niet doen?Detoxen betekent niks meer dan het reinigen van je lichaam. Door je lichaam te zuiveren kun je je ontdoen van gifstoffen. Hierdoor krijg je meer energie, en voel je je gezond en fit. Dat is voor mij dan ook de voornaamste reden om te detoxen, het is de eerste keer dat ik het doe en ben heel erg benieuwd hoe ik mij na afloop zal voelen en of ik ook daadwerkelijk verschil merk.

Zuiver lichaam

Iedere dag stellen we ons lichaam bloot aan talloze giftige stoffen die doordringen tot in ons lichaam. Je lichaam krijgt te maken met talloze stoffen die afgebroken en afgevoerd moeten worden. Je lichaam is in staat om deze stoffen af te voeren via de longen, de poriën en de urine. Echter, wanneer de hoeveelheid gifstoffen te groot is om veilig af te voeren via deze wegen, dan kiest je lichaam ervoor om de gifstoffen op te slaan in je organen en je vetweefsel.Een detox kan ervoor zorgen dat je lichaam deze opgeslagen stoffen loslaat en afvoert. Hierdoor komt je lichaam in balans en kunnen alle processen weer optimaal functioneren.

Succesvolle detox

Een detox stimuleert het lichaam om opgeslagen gifstoffen af te voeren. Een succesvolle detox voldoet aan deze twee basics:stop met het toevoegen van gifstoffen en stimuleer je lichaam bij het afbreken en afvoeren van gifstoffen (kuur, voeding, rust, etc.).

Ik zelf heb een detoxkuur voor 10 dagen, deze heb ik bij De Tuinen gehaald. Het zijn detox drinkampullen die ik eenmaal daags in neem met 100 ml water. Detox drinkampullen bevatten de volgende biologische planten: Groente Thee, Linde, Berkenblad, Paardenbloem, Moerasspirea, Grote Klis, Driekleurig Viooltje, Kersensteel, Artisjokblad, Wortelsap en Pruimensap. Na een Detox drinkampullen kuur van 10 dagen zijn de afvalstoffen/toxines opgeruimd en zal het energiepijl merkbaar omhoog gaan.

Wat zijn toxines?

Toxines zijn stoffen die overal in onze leefomgeving aanwezig zijn. Er zijn er waar wij geen directe invloed kunnen uitoefenen zoals: roetdeeltjes, uitlaatgassen, CO2, zware metalen… etc. Maar er zijn er ook waar we dat wel kunnen zoals: sigarettenrook, alcoholgebruik, en ons voedingspatroon (kleurstoffen, conserveermiddelen, pesticiden) etc.

detox

Water en voeding

Bij een detox kuur is het van essentieel belang om minstens 2-3 liter water per dag te drinken. Water is nodig om de toxines uit te drijven (door zweet, ontlasting en/of urine). Als er onvoldoende gedronken wordt mist de kuur zijn doel omdat de losgekomen afvalstoffen het lichaam niet kunnen verlaten.

Kies bij voorkeur voor natuurlijke voeding in een evenwichtig dieet; leg de nadruk op veel verse groente en fruit, volkoren producten en matig de inname van dierlijke eiwitten en geraffineerde producten (suikers, wit brood, etc.).

De voordelen op een rijtje!

– Gewicht verliezen
– Meer energie
– Mooiere huid
– Mentale voordelen
– Het veranderen van de levensstijl

Eventuele bijwerkingen

Daarbij komt nog eens dat verschillende detox diëten een aantal vervelende bijwerkingen hebben zoals: eetlust, misselijkheid, vermoeidheid, duizeligheid, diarree, lichaamsgeur, netelroos, huiduitslag en hoofdpijn. Het is niet een gegeven feit dat je daadwerkelijk last krijgt hiervan, maar het kan voorkomen dat je wel wat bijwerkingen ervaart tijdens deze kuur.

Ook kan je er voor kiezen om op natuurlijke wijze te gaan detoxen. Gelukkig zijn er naast een kuur ook veel dingen die we kunnen eten of drinken om ons lichaam te helpen ontgiften. Er zijn genoeg kruiden, groenten, superfoods en andere voedingsmiddelen die een extra stimulerende werking op lever, nieren, longen en darmen hebben en waarmee je je lichaam toch kunt ontdoen van opgehoopte afvalstoffen. Bijvoorbeeld: artisjok, brandnetel, citroen, groene bladgroenten (spinazie, paksoi, waterkers, rucola), groenten en fruit met een hoog watergehalte, kiemgroenten, graangrassen, goji bessen, paardebloem, peterselie, koriander, knoflook en vetten.

En tenslotte, neem rust. Je lijf heeft tijd en energie nodig om zich te reinigen. Ga dus niet druk sporten tijdens een detox kuur, maar houd rust. Wat yoga of rek- en strek oefeningen zijn natuurlijk altijd goed.

Ik ben van mening dat het geen kwaad kan eens proberen te detoxen, maar sta er wel bij stil wat het inhoud en wat je er zelf voor moet doen, want alleen die kuur nemen is dus niet voldoende zoals je hebt gelezen! Voor mij is het een nieuwe ervaring en ik ben dan ook erg benieuwd wat de resultaten zullen zijn, niet geschoten is altijd mis dus voor mij zeker de moeite waard om het eens uit te proberen!

Geef een reactie

