Mispoes!

Ik denk dat iedereen wel weet dat als je wil afvallen dat je gewoon minder moet eten en meer moet sporten. Alleen is het gewoon niet altijd even makkelijk om dit ook daadwerkelijk te doen! De motivatie van het sporten ebt na enige tijd bij velen weer weg en minder eten houden mensen vaak ook maar een bepaalde periode vol. Daarnaast denken heel veel mensen dat cardio de oplossing is voor het overtollige vet en gaan zij iedere week uren cardio doen.. Logisch dat de motivatie dan verdwijnt, want cardio is ook gewoon ongelooflijk saai (vind ik persoonlijk!). Cardio de methode om af te vallen? Mispoes! Ik help jullie uit deze droom en zal jullie in deze blog uitleggen waarom cardio niet de oplossing is.Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat krachttraining de meest efficiënte manier is om vet te verbranden. En daarmee wil ik persoonlijk niet zeggen dat je helemaal geen cardio moet of mag doen, want cardio is uiteraard heel erg goed voor je hart- en bloedvaten. Logischerwijs wordt tijdens cardiofitness ook je uithoudingsvermogen op de proef gesteld waardoor je hartlongfunctie zal toenemen en je hartslagfrequentie hoger wordt.

Zoals ik in mijn vorige blog ook al schreef zijn (de meeste) vrouwen bang om heel erg gespierd te worden als zij bijvoorbeeld gaan kickboksen en dat zelfde probleem doet zich voor als het gaat om krachttraining. De term krachttraining schrikt veel vrouwen af en zij denken dat zij hier juist ‘groter’ van worden in plaats van slanker. Krachttraining bouwt spieren op en daarom associëren mensen dit niet zo snel met afvallen, toch is dit wel het geval! Spieren opbouwen gaat namelijk samen met afvallen.

Dit is één van mijn favoriete uitspraken als het gaat om krachttraining en vrouwen.

Dit is één van mijn favoriete uitspraken als het gaat om krachttraining en vrouwen.

Spierweefsel behoort tot de weefselsoorten die het menselijk lichaam bevat en is één van de meeste actieve weefsels in het lichaam. Spieren hebben veel zuurstof en energie nodig, ook als je rust. Wanneer je krachttraining gaat doen, ga je spieren opbouwen. Doordat je spieren gaat opbouwen versnelt je stofwisseling en heeft je lichaam dus veel energie nodig. Die energie haalt je lichaam uit je vetreserves en de voeding die je dagelijks neemt. Als je dus spieren opbouwt, verbrand je lichaam jou vet en val je dus af. Hoe meer spiermassa iemand heeft, hoe meer vet er kan worden verbrand. Dit werkt namelijk ook door als je niet aan het trainen bent, dat is die geweldige spierpijn die al die vetjes aan het verbranden is!

Kracht versus cardio

Het verschil tussen kracht- en cardiotraining is dus dat je vetverbranding bij krachttraining tijdens rust doorgaat en bij cardio stopt het vanaf het moment dat je stopt. Tijdens een krachttraining doe je meestal korte explosieve krachtinspanningen, en bij cardio ben je langer bezig op een laag tempo. Omdat krachttraing zo explosief is, zorgt dat er voor dat je lichaam veel calorieeen verbrandt in een relatief korte tijd. Als jij bijvoorbeeld een goede legpress workout doet (wat ongeveer 8 minuten duurt als je de rust tussen 2 sets meerekend) verbrand jij al net zoveel calorieen als dat je een uur lang rent op de loopband op 10 km/uur.

Je kunt allerlei verschillende soorten krachttraining doen. Het is goed om te experimenteren met wat het beste bij je past. Hoe leuker je iets vindt, hoe makkelijker en sneller het een onderdeel van je leefgewoonten zal worden. Iets doen wat je echt leuk vindt zorgt er ook voor dat je gemotiveerd blijft en blijft doorzetten om je doel te bereiken.

Verhouding voeding & sporten

Een andere veel gemaakte fout is dat gedacht wordt dat als je veel gaat sporten je vanzelf af zal vallen. Dit is helaas niet het geval. Afvallen bestaat voor 70% uit je voeding aanpassen en 30% uit sport en rust. Je kunt wel afvallen door gezond te eten en niet te sporten, maar veel sporten en je voeding niet aanpassen zal bijna nooit succesvol afvallen als resultaat hebben. Zorg er daarom voor dat je naast krachttraining ook een gezond eetpatroon hebt. Kies ervoor om zo natuurlijk mogelijk en koolhydraatarm te eten. Voorbeelden van voedingsmiddelen die goed passen in een gezond eetpatroon zijn: vlees, vis, ei, noten, zaden, pitten, oliën, groenten en fruit. Door deze combinatie van gezond eten en krachttraining zal je gegarandeerd succes boeken. Daarnaast is het ook heel erg belangrijk dat je goed rust, rust is namelijk onmisbaar voor spieropbouw.

Wat verstaan we onder rust?

– Rust is dat uurtje op de bank hangen na je workout, je kijkt even TV of je leest bijvoorbeeld een boek of magazine waarna je een uur later aan tafel schuift om nog een goede maaltijd te eten.
– Je slaapt minimaal 8 a 9 uurtjes per nacht, als je ’s avonds je ogen met moeite open probeert te houden dan ben je al te laat, je lichaam schreeuwt hier om rust.
– Na je workout is het ook niet de bedoeling je hard in te spannen met tillen, sjouwen, intensieve arbeid, het omploegen van je achtertuin of het betimmeren van de zolder.

Neem dus bewust de tijd voor rust! Het is goed voor lichaam en geest, om eens goed te ontspannen. Het komt je training, je spieropbouw en je vetbranding zeker ten goede!

Kortom, krachttraining zal sneller resultaat gaan opleveren dan cardiotraining, maar dat hoeft niet te betekenen dat je helemaal geen cardio meer mag of moet doen want ook dat heeft zoals hierboven genoemd ook vele voordelen. Ik vind het zelf namelijk heerlijk om na een zware workout af te sluiten met een half uurtje crosstrainer of loopband en het kan ook zeker geen kwaad. Daarentegen is mijn broer ook heel veel met sport bezig en die vindt het totaal overbodig dat ik me na mijn krachttraining nog in het zweet jaag, achjaa ieder zo zijn ding en het geeft mij gewoon een uitgeput en voldaan gevoel!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s