Sushi; gezond of ongezond?

Sushi is gemaakt van rauwe ingrediënten met veel vis en zeewier. Als je het zo bekijkt, super gezond toch?

Ik kwam gisteravond thuis en zag mijn SPORT&FITNESS magazine in de brievenbus liggen en hier stond een artikel in over sushi en hoe gezond dit nou eigenlijk is, erg interessant en ik wilde dit dan ook graag met jullie delen! In dit artikel, geschreven door Juglen Zwaan, worden een heleboel mythes doorgeprikt als het gaat om sushi.Bij sushi eet je de rijst koud en koude rijst heeft voor het lichaam onverteerbare suikers in de vorm van Resistance Starch (dat is zetmeel dat ampert verteert in je darmen). Het ware probleem ligt dan ook niet zozeer in de rijst maar in het feit dat sushi restaurants suiker aan de rijst toevoegen zodat de rijst lekker plakkerig wordt en de sushi niet uit elkaar valt.

Veel mensen klagen over het aanwezige kwik in sushi, maar vis is op zich gezond. Het probleem is alleen dat er voor sushi vaak kweekvis wordt gebruikt en kweekvis kan hormonaal worden behandeld met o.a. testosteron én krijgt het ook preventieve antibiotica. Als eten krijgt kweekvis vaak graan en dat zorgt ervoor dat de vis geen bron wordt van omega 3 maar van omega 6 en deze omega werkt ontstekingsbevorderend. De krab in de sushi is overigens gewoon Surimi (nepkrab wat gemaakt wordt van visresten samen met zetmeel, eiwit, zout, kleurstof, smaakstof, etc.).

sushi

Als sushi liefhebber denk je dat zeewier vol zit met zeemineralen (het komt tenslotte uit de zee en dus de natuur) en jodium, maar de waarheid is helaas anders, want de gezonde zeewier wakamé blijkt tal van toevoegingen te bevatten. Ook de gember en de wasabi is iets te fel van kleur om nog enigszins gezond te heten.

De meeste sojasauzen die je voorgeschotelt krijgt bij sushi restaurants bevatten extreem veel zout en daarmee dus ook veel natrium. Te veel natrium binnen krijgen zorgt voor een verhoogde bloeddruk en een grotere kans op hart- en vaatziekten. Sowieso is Kikkoman sojasaus beter dan de meeste andere sojasauzen, want die bevatten (uiteraard) ingrediënten die niks met sojasaus te maken hebben. Gefermenteerde sojasaus bevat veel meer voedingsstoffen en is geen suikerdrap.

Een restaurant wil geld verdienen en kiest daarom meestal voor basisgrondstoffen die onze gezondheid geen goed doen, maar als je het zelf maakt heb je controle over wat er allemaal in gaat.

Gezonde sushi? Maak het zelf! Het is misschien even een karwei, maar als je het eenmaal onder de knie hebt is het zo gedaan en het is ook nog ontzettend leuk ook!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s