Avocado, vet gezond! 

Er wordt veelal gedacht dat avocado een groente is, maar niks is minder waar dan dat de avocado een vrucht is. Deze vrucht groeit dan ook aan een boom en begint pas met rijpen wanneer deze geplukt is.Een rijpe avocado is heel erg zacht en het vruchtvlees bevat dan ook ongeveer 30 procent vet. De schil is hard en zwart en in de kern bevindt zich een grote pit die je niet kan eten. Het vruchtvlees is geel/groen van kleur en heeft een nootachtige smaak en is heerlijk romig (zoooo lekker bij enorm veel gerechten!).Heel veel mensen denken dat de avocado een enorme dikmaker is vanwege het hoge vetgehalte in het vruchtvlees. En het is ook wel waar dat een halve avocado (100 gram) rond de 170 tot 180 kilocalorieën bevat, maar de vetten in de avocado zijn gezond! Het betreft namelijk oliezuur, een enkelvoudig onverzadigd vet dat gunstig is voor het cholesterol gehalte. Daarnaast zit de vrucht vol met vezels, mineralen en vitaminen!

Aantal positieve weetjes over de avocado:

– het zorgt voor een snel herstel na sporten
– het is goed voor je huid; maak er eens een gezichtsmasker van!
– avocado’s kan je het hele jaar kopen
– inname foliumzuur; belangrijk voor de zwangere dames onder ons
– avocado’s werken ontstekingsremmend door de combinatie van voedingsstoffen

Kopen en bewaren

Wanneer je een avocado koopt moet je even voelen in hoeverre deze al rijp is, meestal koop ik niet een avocado die al heel erg rijp is wegens het feit dat ie thuis nog verder door rijpt. Als je bij de steelaanzet zachtjes drukt kan je voelen hoe zacht de avocado is; hoe zachter, hoe rijper!

De avocado hoef je nietimage in de koelkast te bewaren, sterker nog dit zorgt ervoor dat de narijping verstoort wordt en de avocado bederft. Je kan de avocado het beste in de lengte doorsnijden en de pit kan je er dan zo uitwippen (als de avocado goed rijp is tenminste). Het is wel zo dat als de schil om de avocado weg is dan wordt het vruchtvlees al vrij snel bruin van kleur. Ik, en ik ben vast niet de enige, gebruik namelijk vaak maar de helft van een avocado en om dus te voorkomen dat het vruchtvlees minder smakelijk eruit komt te zien en bruin kleurt zorg ik ervoor dat de pit in de overige helft blijft zitten en dan doe ik er wat citroensap over, ik moet zeggen dat dit echt goed helpt!

Avocado’s kan je in de supermarkt kopen, maar op de markt zijn ze een stuk goedkoper. Als je er meteen meerdere koopt kan je er voor kiezen om wat rijpe, voor meteen gebruik, en een aantal onrijpe, zodat je ze een aantal dagen kan bewaren, te halen.

Guacamole, op een geroosterd broodje met kipfilet, in een salade, met wat kip en tomaatjes in een pita broodje of als basis van een smoothie. Met de avocado zijn talloze, heerlijke en gezonde maaltijden te bereiden. Romig, vet, maar toch ontzettend gezond!

Voor lekkere recepten en smoothies met avocado’s: hou mijn blog in de gaten!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s