In spin, de bocht gaat in

Eén van de allerbeste workouts: touwtje springen!

Iedereen kan het, het kost niets en het kan overal. Touwtje springen is heel erg intensief en je traint behalve je kuiten ook je armen, schouders en romp (jaaa ook de buikspieren worden hierbij op de proef gesteld!). Het is wel belangrijk om dit op te bouwen net zoals je gewend bent bij alle andere sporten. Varieer ook eens je sprongen (als je kunt!) als op één been springen, achteruit draaien met het touw, kruissprongen, ‘rennende’ sprongen en dubbele sprongen.Een paar tips wat betreft de techniek:
– Zorg dat het springtouw de goede lengte heeft; als je in het midden van het touw gaat staan moeten de uiteinden ongeveer tot aan je oksel komen.
– Bij het draaien van het touw is het van belang dat je dit vanuit je polsen doet en dat deze ongeveer 5 centimeter van je heupen vandaan zijn.
– Land op de bal van je voet en probeer je voeten zo snel mogelijk weer van de grond af te halen.
– Zoals ik eerder al zei moet je het opbouwen dus neem voldoende rust in het begin zodat je spieren en gewrichten goed kunnen wennen en herstellen.

Ik doe het zelf ook regelmatig en vind het heerlijk om mijn dag hiermee te beginnen, voor het ontbijt lekker naar buiten en even een half uur touwtje springen. En om helemaal optimaal te kunnen functioneren is het goed om 1-2 glazen koud water te drinken zodra je opstaat want je verliest veel vocht tijdens het slapen.

springtouw

Nu nog wat motiverende feitjes op een rij omtrent touwtje springen!

1. Met één uur touwtje springen verband je al zo’n 1300 calorieën
2. Touwtje springen is een full body workout
3. Touwtje springen zorgt voor meer flexibiliteit en helpt je bij je coördinatie en balans
4. Het is minder belastend voor je knieën dan bijvoorbeeld hardlopen.
5. Naast het feit dat het heel erg goed voor je is, is het ook nog eens super leuk om te doen!

Kortom, snel dat touwtje gaan aanschaffen!

4 gedachtes over “In spin, de bocht gaat in

  1. ruigeharry zegt:

    Ik heb vroeger ook touwtje gesprongen voor mijn conditie. Best pittig moet ik zeggen. De laatste jaren ben ik af en toe aan het hardlopen. Dat vind ik voor mezelf prettig werken. Touwtje springen is overigens wel een goed idee. Kun je overal doen. Hoef je niet helemaal voor naar de sportschool toe. Misschien moet ik dit weer eens oppakken.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

